آرشیو سه‌شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۳
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

«نوروزخوانی» گلستان ثبت ملی شد

9 اثر میراث ناملموس گلستان از جمله «نوروزخوانی» در جلسه شورای ثبت میراث معنوی با حضور «فرهاد نظری» مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، «ابراهیم کریمی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهارداشت: بررسی مقدماتی این 9 میراث برای تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت درفهرست آثار ملی کشور صورت گرفت و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده سازی و تشکیل پرونده اقدام شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال شد. با ثبت این 9 اثر درفهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبتی استان به 711 اثر افزایش یافت. آیین «نوروزخوانی» از نیمه های اسفندماه، در شهرستان هایی چون «کردکوی»، «بندرگز»، «علی آباد» و «گرگان» برگزار می شود. نوروزخوان های محل با چوب دستی بر دست و کوله پشتی بر پشت، با خواندن اشعار نوروز، آمدن بهار و دگرگونی ایام را نوید می دهند.

ثبت ساختمان گمرک بابلسر در فهرست آثار ملی کشور

«زهرا احمدی پور»، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال نامه ای خطاب به «ربیع فلاح جلودار»، استاندار مازندران از ثبت ساختمان گمرک بابلسر به عنوان آثار ملی و اثر فرهنگی و تاریخی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس ساختمان گمرک بابلسر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

«شترسواری» خلیج فارس ثبت ملی شد

«شترسواری» به شیوه بومی هرمزگان ثبت ملی می شود. به گزارش ایسنا، «یاسین ایمانی»، دهیار روستای «گورزین» از توابع بخش مرکزی جزیره قشم اظهار داشت: پیست شترسواری قشم در حاشیه خلیج فارس یکی از بزرگ ترین سایت های محصور اختصاص داده شده به این منظور در کشور است که قرار بود مدرن ترین پیست شترسواری خاورمیانه و رقیب امارات باشد که هنوز به این مرحله نرسیده، اما قرار شده تا آن زمان «شترسواری» به شیوه بومی این منطقه، ثبت ملی شود تا به یغما نرود.