آرشیو سه‌شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۱
جامعه
۱۷
یادداشت

ضرورت برخورد قاطع با متخلفان عرصه تبلیغات

محمدعلی پورمختار ( عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس)

براساس قانون تجارت الکترونیک، اگر کسی بخواهد از طریق فضای مجازی به فروش کالا اقدام کند و به تجارت بپردازد، باید در چارچوب این قانون مجوزهای لازم را بگیرد؛ یعنی مجوزهایی که مورد تائید مراجع مختلفی باشد که در قانون مشخص شده، اما فعالیت تجاری خارج از این حیطه، کاملا غیرقانونی است.

متاسفانه شاهد هستیم که این روزها به صورت مکرر و گسترده، تبلیغات انواع کالاها با پیامک انجام می شود و جالب است که هزینه این پیامک ها را هم از مخاطب دریافت می کنند که این کار غیرقانونی است. بنابراین امیدوارم وزارت ارتباطات، در این خصوص تصمیم جدی بگیرد و با این گونه متخلفان برخورد کند. نیاز است که با اشخاص، شرکت ها و دلالانی که این گونه محصولات غیراستاندارد و قاچاق را از طریق تبلیغات غیرقانونی به فروش می رسانند، برخورد جدی شود.

متاسفانه خیلی اوقات، این فروشنده ها که از طریق فضای مجازی، پیامک یا در ماهواره تبلیغ می کنند، کالای خریداری شده را به مشتری تحویل نمی دهند، یا می بینیم که کالای خریداری شده، تطابقی با کالای درخواستی ندارد و گاهی هم ضمانت کالای خریداری شده به مشتری ارائه نمی شود که همه این اقدامات به نوعی کلاهبرداری به حساب می آید.

بر همین اساس امیدوار هستم وزارت ارتباطات، حوزه تبلیغات را ساماندهی و با متخلفان برخورد کند، البته اپراتورهای تلفن همراه هم در این زمینه باید پاسخگو باشند. همچنین طبق قانون، تبلیغات در شبکه های ماهواره ای هم ممنوع است، اما می بینیم دارو و مواد غذایی را از این طریق تبلیغ می کنند و حتی شماره تلفن را به شکل رسمی اعلام می کنند. به همین دلیل نیاز است با این شرکت ها که این اقدامات غیرقانونی را از طریق اپراتورهای رسمی انجام می دهند، برخورد شود و دستگاه های مسئول از کنار این گونه تخلف ها، بی تفاوت عبور نکنند.

البته وزارت بهداشت هم بارها اعلام کرده که استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی تبلیغ شده در فضای مجازی و ماهواره ها مطمئن نیست و ممکن است افراد را به بیماری های مختلف مبتلا کند، اما نیاز است در کنار این توصیه ها، برخوردی قاطع تر با متخلفان انجام شود، زیرا برای برخورد با این گونه متخلفان، خلا قانونی نداریم، بلکه نیاز داریم نظارتی بیشتر و جدی تر روی فروش این محصولات اعمال شود.