آرشیو پنجشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۶۵
زندگی: سلامت
۱۴

اکسیر حیات را زیاد نجوشانید!

پرستو رفیعی

هرگاه سخن از سلامت آب آشامیدنی به میان می آید، نخستین موضوعی که ذهن مان را به خود مشغول می کند تصفیه بودن این اکسیر حیات بخش است اما وسواس باعث شده بسیاری از ما به تصفیه بودن آب آشامیدنی هم قانع نباشیم و سعی کنیم با جوشاندن چندباره آب، سلامت آن را دو قبضه کنیم. باید بدانیم تحقیقات ثابت کرده جوشاندن زیاد، اکسیر حیات را به مایعی تبدیل می کند که حیات ما را به مخاطره می اندازد.

دکتر محمد هاشمی در توضیح این موضوع به «ایران»می گوید: هرچند جوشاندن راهی مطمئن برای حفظ سلامت آب آشامیدنی است اما جوشاندن مکرر مقدار مشخصی آب، باعث تبخیر آب و افزایش غلظت املاح و ناخالصی های موجود در آن و همچنین تغییر ماهیت برخی از عناصر موجود در آب خواهد شد.

این متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه تاکید می کند: ناخالصی های موجود در آب های تصفیه شده به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کنند. برای مثال نیترات موجود در آب در حالت طبیعی به اندازه ای نیست که خطرآفرین باشد اما بر اثر حرارت مداوم و چندین بار جوشیدن، میزان نیترات در آب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد به طوری که مصرف چنین آبی در طولانی مدت زمینه ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان خون، تخمدان، مری و معده را فراهم می کند.

همچنین چندبار جوشاندن آب باعث افزایش غلظت آرسنیک موجود در آب می شود. آرسنیک سمی است که می تواند در طولانی مدت باعث بروز بیماری های سیستم عصبی و همچنین بیماری های قلبی و عروقی شود. این ماده همچنین در رشد کودکان نیز اختلال ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه می افزاید: فلوراید نیز ماده دیگری است که بر اثر جوشاندن آب، غلظتی بیشتر می یابد. هرچند این ماده برای استحکام دندان ها مفید است اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه آن تاثیری غیرقابل جبران بر سیستم عصبی انسان بخصوص کودکان دارد.

دکتر هاشمی در پایان خاطرنشان می کند: متاسفانه گاهی دیده می شود برخی مبتلایان به سنگ کلیه سعی می کنند از آبی که چندبار جوشیده استفاده کنند تا کلیه هایشان کمتر آسیب ببیند، درحالی که آنها باید بدانند که آب آشامیدنی حاوی مقداری کلسیم است که براثر جوشیدن مکرر بر غلظت آن افزوده می شود و به این ترتیب شرایط تشکیل مجدد سنگ کلیه را فراهم می کند.