آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۷
اخبار کشور
۲

اندیشکده میدل ایست: آفریقا منطقه ای مهم برای پیشبرد راهبردهای نرم و سخت ایران خواهد بود

یک اندیشکده آمریکایی با تمرکز بر تلاش ایران در تقویت روابط با کشورهای آفریقایی صدور تسلیحات و گسترش ناوگان دریایی را از جمله اهداف آینده تهران در این مسیر نامید.

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی «میدل ایست» در تحلیلی پیرامون تلاش های ایران در بسط و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، نوشت: جمهوری اسلامی ایران از دهه گذشته به این سو پیوسته تلاش کرده تا نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهد.

در همین زمینه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، اقدام های قابل توجهی را برای تقویت روابط با کشورهای آفریقایی انجام داد تا از انزوای ایران از سوی غرب جلوگیری کند.

این اندیشکده نوشت: در حالی که اولویت دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران بهبود روابط با غرب است، اما آفریقا را فراموش نکرده و آن را به عنوان منطقه ای مهم برای راهبردهای قدرت سخت و نرم ایران در نظر گرفته است.

در همین رابطه حسن روحانی در دیدار با نعیم آکیبو، سفیر جدید بنین در تهران در ماه ژوئن گفت که تلاش می کند روابط دولت خود را با کشورهای آفریقایی از جمله بنین تقویت کند. وی در این دیدار قدرت های جهانی را به خاطر ایجاد بی ثباتی و گسترش افراط گرایی در غرب آسیا و آفریقا متهم کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی نیز به همین ترتیب در دیدار با همتای سیرالئونی خود در ماه مه تاکید کرد آفریقا به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت زیادی برای ایران دارد.

اندیشکده یاد شده نوشت: تهران با ایجاد روابط نزدیک تر با کشورهای آفریقایی امیدوار است که حمایت این کشورها را از خود در سازمان ملل متحد و دیگر عرصه های بین المللی و منطقه ای کسب کند.