آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۷
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

رویکرد دولت به نرخ سود و بازار بدهی ضداشتغال است

مشاور وزیر راه می گوید دولت با تداوم وضعیت فعلی هیچ گونه اشتغالی در کشور ایجاد نخواهد کرد.

عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه دولت به بازار بدهی، به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کند، گفت: متاسفانه دولت وارد بازی خطرناک نرخ سود موهومی شده است.

به گزارش «جوان» حسین عبده تبریزی در نشست فعالان اقتصادی با مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد در دولت دوازدهم گفت: حدود سه سال پیش در جلسه ای اعلام کردم که مسئله اصلی اقتصادی کشور، نرخ سود بانکی بالا است و این مشکل هنگامی بحرانی تر می شود که بدانیم کشور قبل از آن تجربه ای نداشته است. درحال حاضر نرخ سود بانکی که به یک سپر تورمی برای مردم تبدیل شده و مردم به یک معجزه جدید ایمان آورده اند که می توانند پول های خود را در بانک قرار دهند.

وی گفت: اگر دولت روحانی تصور می کند که تا سال آینده می تواند وضعیت نامتعادل کنونی را ادامه دهد، باید بگویم که با این وضعیت هیچ گونه اشتغالی در کشور ایجاد نخواهد شد.

عبده تبریزی با بیان اینکه با روند فعلی، کش تورم در یک جایی رها خواهد شد، گفت: اگر دولت روحانی فکر کند که وضعیت نامتعادل را ادامه دهد، هیچ اشتغالی ایجاد نخواهد شد؛ چراکه نرخ نامتعادل در اقتصاد مشکل ساز شده است. بنابراین چون بودجه نیز مشکلات اساسی دارد، دولت نیز وارد بازی نرخ سود بانکی شده است. چراکه قرار بود بازار بدهی کمک کند که تاریخ بدهی ها مشخص شود. درحالی که اکنون بازار بدهی نیز از کارکرد خود خارج شده است.

وی افزود: درخواست ما این بود که بازار بدهی کمک کند که دولت بدهی خود را تاریخ دار کند، اما دولت به عنوان یک منبع درآمد به این بازار نگاه کرده و وارد بازی شده است.