آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۷
دانش و پژوهش
۷

عوارض سفره های یک بار مصرف

این روز ها استفاده از محصولات وینیل یک بار مصرف از جمله سفره های رومیزی بسیار متداول شده و راحتی استفاده و هزینه مناسب آن سبب تمایل بسیاری از خانواده ها برای استفاده از این وسایل شده است.

علاوه بر آن تنوع این سفره ها در طرح و نقش سبب کشش و علاقه افراد به خرید این محصولات شده است.

بسیاری از خانواده ها در مسافرت و پیک نیک، از سفره های یک بار مصرف استفاده می کنند، همچنین آن دسته ازافرادی که دارای فرزندان خردسال هستند برای بازی با آب رنگ، شن و ماسه و وسایلی از این قبیل که امکان کثیف شدن خانه و فرش وجود دارد، به عنوان زیرانداز از سفره های یک بار مصرف استفاده می کنند.

اما این دسته از مشتقات نفتی می توانند سبب ابتلای افراد به بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2، سرطان، انواع حساسیت ها و آلرژی های پوستی، بیماری‎هایی چون چاقی و سندروم متابولیک شوند.

محصولات وینیل بوی خاصی دارند و تماس با آن ها می تواند باعث ورود مواد سمی به بدن شود، همچنین این مواد درچرخه طبیعت جذب نمی شوند و برای قرن ها باقی می مانند و به این ترتیب باعث آلودگی شدید محیط زیست می شوند.

کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مواد شیمیایی موجود در محصولات پلاستیکی می توانند وارد چرخه غذایی حیوانات بوی‍ژه حیوانات آبزی شوند و در نهایت باعث ورود این مواد به بدن انسان ها شوند.

محققان به خانواده ها توصیه می کنند، بوی‍ژه برای کودکان از سفره های پارچه ای استفاده کنند تا درصد ابتلا به بیماری های پوستی، آلرژی و بیماری های مزمن در آن ها کاهش یابد.

ارزانی سفره های یک بار مصرف و استفاده راحت آن نباید بهانه ای برای توجیه کم کاری و تنبلی در خانه و محل کار شود. بنابراین رومیزی های جنس پارچه کتان بهترین گزینه هستند.