آرشیو چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۸
اقتصادی
۴

خبرگزاری حامی دولت: واردات 4 ماهه شکر از کل نیاز وارداتی سالانه پیشی گرفت!

در حالی که به گفته وزیر جهاد کشاورزی کشور به واردات 500 هزار تن شکر در سال نیاز دارد فقط در چهار ماهه اول امسال 553 هزار تن از این محصول وارد ایران شده است.

به گزارش ایسنا، مروری بر آمارهای رسمی گمرک موید آن است که در چهار ماهه اول سال جاری واردات شکر در ششمین رده جدول کالاهای عمده وارداتی قرار گرفته و بالغ بر 552 هزار و 748 تن شکر وارد کشور شده است.

از نظر ارزش بالغ بر 278 میلیون و 461 هزار دلار صرف واردات این بخش شده و در مجموع از کل واردات وزنی کشور 4/89 آن به شکر مربوط می شود که این واردات از نظر ارزش نیز 1/76 درصد از کل ارزش صادراتی کشور را در بر می گیرد.

اما در 12 ماهه سال گذشته واردات شکر در آخرین رده های جدول واردات قرار داشت و پانزدهمین کالاهای وارداتی کشور محسوب می شد؛ به عبارت دیگر در سال گذشته حدود 639 هزار تن شکر به ارزش 308 میلیون و 297 هزار دلار وارد کشور شده بود که ارزش وزنی این واردات 1/91 درصد از کل واردات و ارزش آن تنها 0/71 درصد از کل واردات کشور را در بر می گرفت.

البته باتوجه به این که سایت گمرک کشور به طور مجدد آمارهای ماهانه سال های قبل را از دسترس خارج کرده امکان مقایسه این رقم با مدت مشابه سال قبل وجود ندارد.این میزان واردات شکر در حالی صورت می گیرد که ماه گذشته مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که با توجه به افزایش تولید چغندر قند پاییز، به نظر می رسد امسال یک میلیون و 800 هزار تن شکر در سال تولید شود.

به گفته علیرضا یزدانی، در سال جاری برداشت چغندر قند پاییزه تا روزهای آینده به پایان می رسد و برداشت بهاره آن از شهریورماه آغاز خواهد شد که به نظر می رسد با توجه به وضعیت و شرایط تولید امسال بالغ بر هفت میلیون تن چغندر قند تولید شود که یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز از افزایش 50 درصدی واردات شکر در سال گذشته خبر داده و معتقد است در کشورمان اقلیم مناسب کشت پاییزه را داریم و براساس تجربه کشت پاییزه موفق به تولید 700 هزار تن چغندر شدیم.