آرشیو چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۸۱
صفحه آخر
۱۶
در حاشیه، در متن

«ایثارگری»، انحصاری نیست!

علی شکوهی

فردا قرار است نخستین مجمع عمومی یک حزب سیاسی جدید برگزار شود. حزب «مجمع ایثارگران» یک حزب سیاسی با رویکرد اصلاح طلب است که موسسان آن از چند سال قبل درصدد تشکیل آن بودند اما هر بار به دلایلی به تاخیر افتاد تا اینکه سرانجام در سال گذشته و با تغییر ترکیب کمیسیون ماده 10 احزاب، این حزب تشکیل شد و اینک به مرحله برگزاری نخستین کنگره خود رسیده است.

واقعیت این است که «ایثارگری» یک مفهوم انحصاری نیست که یک جریان سیاسی از آن استفاده کند و دیگران را از شمول آن خارج بداند. ایثارگری یک آرمان و یک فضیلت اخلاقی است و شامل همه کسانی می شود که از حد خود فراتر رفته و برای تامین سود و منافع و مصالح دیگران از منافع خود می گذرند. ایثارگران اصطلاحی هم به این دلیل به این صفت اشتهار یافته اند که در هنگام نیاز کشور، وارد مبارزه و جهاد شدند و از آرامش و آسایش و سلامت و جان و مال خود به نفع امنیت و آرامش و رفاه مردم گذشتند. متاسفانه تاکنون جریان اصلاح طلب در کشور این مفاهیم ارزشی را رها کرده بود و عملا این جریان رقیب بود که از مفاهیم مرتبط با ارزش های انقلابی و ایثارگری و دفاع مقدس بهره می برد و جمعیت و گروه هایی را با این عنوان تشکیل می داد. جای خوشحالی دارد که جریان اصلاح طلب هم ایثارگران باسابقه جهاد و مبارزه را به صحنه آورده تا مفاهیم ارزشمندی مثل ایثارگری را از انحصار جریان رقیب خارج کند و نشان دهد که سهم اصلاح طلبان در دفاع از انقلاب و کشور و مردم از دیگران بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.

متاسفانه اکنون شاهد نوعی انقطاع فرهنگی و شکاف بین نسلی هستیم و به همین دلیل نسل جدید با بسیاری از الگوها و قهرمانان و ارزش های نسل گذشته پیوند وثیق ندارد. رویکرد ایثارگرانه در میان اصلاح طلبان یک فرصت و ظرفیت بزرگ است که آرزو می کنم بانیان این حزب جدید قدر آن را بدانند و بتوانند از جذابیت و مقبولیت اصلاح طلبان در میان نسل جوان بهره ببرند و به انتقال ارزش های انقلابی و جهادی و ایثارگری نسل اول و دوم انقلاب به جوانان جامعه مبادرت کنند.