آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۷۳
فن آوری
۸
قاب فناوری

روبات خرچنگی با قابلیت یادگیری

سوسن صادقی

هر روز خبری از طراحی و ساخت روبات ها می رسد و معمولا روبات هایی که ساخته می شوند یک یا چند کار را مانند کمک به بیماران، مراقبت از کودکان و... انجام می دهند و یا اینکه از آنها در آزمایشگاه های صنعتی استفاده می کنند. به گفته محققان، راه زیادی در پیش است تا روبات مانند انسان راه رفته و فکر کند و یاد بگیرد و کارها را انجام دهد، از سوی دیگر روبات ها بسیار گران هستند و به دلیل پیچیده بودن، کار کردن با آنها آسان نیست.

اما اخیرا یک شرکت چینی روباتی ساخته که پلتفرم است و قابلیت یادگیری و انجام کارهای متفاوت و حرکت بر سطوح مختلف را دارد و مهم تر اینکه کاربران آن می توانند به راحتی و بدون آشنایی به بحث سخت افزار و ترکیب پیچیده آن، با برنامه ریزی از این روبات استفاده کنند.

این روبات دوست داشتنی 6 پا «HEXA» نام دارد و شبیه یک خرچنگ است. این روبات دارای سنسورهای دوربین (720p دارای دید شب)، تشخیص چهره و صدا، شتاب سنج، اندازه گیری فاصله و فرستنده مادون قرمز است. به عبارتی این روبات دارای سنسورهای بصری و فضایی است و اجازه می دهد اطراف را بخوبی تماشا کند. بدنه آن قابلیت چرخش 360 درجه دارد. HEXA قابلیت مانور بالایی دارد و می تواند روی سطوح مختلف شیبدار، پله ها و دیگر موانع حرکت کند. از سوی دیگر دارای الگوریتم یادگیری است و می تواند از طریق آزمون و خطا مهارت های جدیدی را یاد بگیرد. این روبات را چون بسیار جمع و جور است به راحتی می توان در کیف جا داد و همه جا آن را با خود برد و از آن استفاده کرد. گفتنی است سازندگان این روبات قرار است آن را توسعه دهند تا بتوان برای کشفیات در کره مریخ استفاده کرد و اینکه بتوان در صورت رخ دادن بلایای طبیعی مانند زلزله از آن بهره جست. این روبات هوشمند قرار است در سال 2018 وارد بازار شود.