آرشیو چهارشنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۴
فرهنگ و هنر
۱۶

انتشار مجموعه کامل داستان های فلانری اوکانر به فارسی

مجموعه کامل داستان های فلانری اوکانر با ویرایش تازه و افزودن چند داستان جدید از سوی نشر آموت منتشر شد.

به گزارش مهر، تمامی داستان های کوتاه «فلانری اوکانر»، نویسنده آمریکایی با ترجمه آذر عالی پور در کتابی با عنوان «مجموعه داستان های فلانری اوکانر» از سوی نشر آموت منتشر شد.

اوکانر در 1925 در ساوانای جورجیا به دنیا آمد و در 39 سالگی درگذشت. بنابراین در این عمر کوتاه فقط توانست دو رمان و حدود 32 داستان کوتاه بنویسد که همین حجم نسبتا اندک کار نیز اثری ماندگار بر ادبیات آمریکا به جای نهاد. در 1972 یعنی هشت سال پس از مرگش، «مجموعه داستان های کوتاه» او جایزه کتاب ملی را دریافت کرد، جایزه ای که معمولا به نویسنده ای در قید حیات اعطا می شود.

داستان های اوکانر از حیث درونمایه، بی شباهت به داستان های نویسندگان جنوبی معاصرش نیست، اما زنده بودن آدم ها و جسارت بی مانند نویسنده در ارائه کمیک ترین، تلخ ترین، گزنده ترین و از همه مهم تر واقعی ترین احساسات آدم های جامعه در قالب آنها و نیز درگیر کردن شخصیت ها با مسائل مختلف تحسین بسیاری از منتقدان هم روزگارش را برانگیخت. شخصیت های اوکانر از فرقه گرایی وازده اند، اما جویای رابطه ای فردی و بلاواسطه با خدای خویشند. آنها با باورهای خود کلنجار می روند، از مرزهای شک و انکار در می گذرند و به ایمانی غریب دست می یابند.

مایکل جردن، نویسنده آمریکایی درباره او می گوید: از نظر من اوکانر به همان خوبی مارک تواین از عهده ادغام طنز و تراژدی به شکلی واقعگرایانه و با یک گویش کاملا جنوبی برآمده است.

مجموعه کامل داستان های فلانری اوکانر با ترجمه «آذر عالی پور» در 896 صفحه و به قیمت 55 هزار تومان توسط نشر آموت منتشرشده است.