آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۰۵
اقتصادی
۴

مدیرعامل بورس کالا: کل گندم تولیدی تا سال آینده در بورس کالا عرضه می شود

مدیرعامل بورس کالا گفت: با همکاری بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید تضمینی، برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا سال آینده کل گندم تولیدی در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد در یک نشست خبری درباره وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: با همکاری بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید تضمینی برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال آینده، کل گندم تولیدی در بورس کالا عرضه شود.

به گفته وی استفاده از ابزارهای بلندمدت نظیر معاملات سلف، پیمان آتی و آینده نگری امنیت خاطری به کشاورزان می دهد که دیگر شاهد نوسانات بازار نخواهند بود.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به ضرورت عرضه محصولات استراتژیک در بورس کالا عنوان کرد: با توجه به آنکه در محصولاتی نظیر خرما و زعفران اولین و پسته دومین تولیدکننده هستیم از این رو برای حمایت و تقویت حوزه تجارت باید از مکانیزم بورس کالا بهره مند شوند.

سلطانی نژاد از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا جهت جلوگیری از نوسانات قیمت خبر داد و افزود: در صورت طراحی مکانیزم قیمت جوجه در بازار، می توان تلاطم بازار مرغ در آینده را پیش بینی کرد.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان جوجه یک روزه در بورس کالا نمی توانند وارد حوزه قیمت گذاری شوند، چراکه نرخ جوجه تابع عرضه و تقاضاست.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه جوجه یک روزه باید در قالب قراردادهای بلندمدت به فروش می رسید، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخشی از تولیدکنندگان در بازار فرعی بورس اقدام به عرضه جوجه می کنند که با تکمیل مدارک می توانند محصول خود را در بازار اصلی ارائه دهند که این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری حضور دلالان و نوسانات قیمت در بازار دارد.

به گفته سلطانی نژاد با همکاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و فرهنگ سازی می توان نسبت به عرضه محصولات لبنی و شیر در بورس کالا اقدام کرد که این امر کاهش زیان دامداران را به دنبال خواهد داشت.