آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۰۵
اخبار کشور
۳

ظریف: حضور توانمند ایران در منطقه با اقدامات نمایشی برخی کشورها خدشه دار نمی شود

وزیر امور خارجه تاکید کرد: حضور توانمند ایران در منطقه با اقدامات نمایشی برخی کشورها خدشه دار نمی شود.

ظریف در مصاحبه با ایسنا، با بیان این که تا کنون تلاش ها برای ایجاد فاصله بین ایران و کشورهای منطقه به نتیجه ای نرسیده و با شکست روبه رو شده است، افزود: ایران به دلیل واقعیت های ساختاری اش و همچنین سیاست های راهبردی ای که دنبال کرده حضوری مستحکم در منطقه دارد و با انجام اقدامات نمایشی از سوی برخی کشورها این موضوع دچار خدشه نمی شود.

وی در ارتباط با روابط ایران و عربستان در دولت دوازدهم و این که چندی پیش در رسانه ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت های تهران و ریاض میانجی گری کند اما بعد از آن این موضوع با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه رو شد، تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.

وزیر امور خارجه با بیان این که من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفت وگو کردم و می دانستم انعکاس رسانه ای برخی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت ها نیست افزود: ما اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتما این امر با عکس العمل مثبت ایران روبه رو خواهد شد.

ظریف در پاسخ به این که قرار بود هیئتی ازعربستان برای بازدید از سفارت خانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیئتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهار کرد: ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات های دو کشور بتوانند از سفارت خانه ها و کنسولگری هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می شود.