آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۵
سیاسی
۲

درگیری میان آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته ای با ایران

وبگاه آمریکایی هیل نوشت درگیری میان رئیس جمهور و شرکت بوئینگ و درگیری میان واشنگتن و دوستان اروپایی اش بر سر لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران و تحریم دوباره ایران ایر در حال نمایان شدن است.

به گزارش فارس، یک پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در پایگاه اینترنتی هیل، طی گزارشی نوشت ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود قویا علیه توافق هسته ای صحبت می کرد و اکنون می گوید تهران به توافق احترام نمی گذارد.

وی تاکنون تحت فشار مشاورانش، دو بار تعهد ایران را به توافق هسته ای گواهی کرده است، اما هنوز آشکارا به نظر می رسد که می خواهد تا موضع سخت تری در قبال ایران داشته باشد.

این گزارش افزوده است: اگر این طور باشد، پس باید به وزارت خزانه داری آمریکا دستور دهد تحریم های جدید علیه ایران ایر، شرکت ملی هواپیمایی ایران اعمال کند و مجوز خرید در مجموع 200هواپیما از بوئینگ گرفته تا ایرباس، ای تی آر (همکاری مشترک ایرباس با شرکت ایتالیایی لئوناردو) توسط این شرکت را باطل کند.

به نوشته این گزارش، تحریم های جدید با تکیه بر اختیاراتی خواهد بود که فرمان اجرایی به وجود آورده است و حمایت مادی از نظام سوریه را مجازات می کند.

به نوشته این گزارش، توافق هسته ای، تحریم های علیه ایران ایر را برداشته و برای فروش هواپیماهای تجاری، قطعات و خدمات به دیگر شرکت های هواپیمایی ایران، مجوز صادر کرده است اما این توافق، دولت آمریکا را به صدور هر مجوز فروشی متعهد نکرده است. در حقیقت این توافق تصریح کرده که هواپیماهای فروخته شده انحصارا باید برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار بگیرد.