آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۵
سیاسی
۲
یادداشت

دلایل وحشت استکبار از مراسم برائت

دکتر حمیدرضا مقدم فر (استاد دانشگاه)

امام خمینی(ره) در سال 66 پیام تاریخی برائت از مشرکین را صادر کردند. ایشان بسیاری از معارف قرآنی را در «عمل» ترجمه کردند و اگر بگوییم به تعبیری ترجمان عملی آیات الهی بودند بیراه نیست، در این راستا یکی از مباحث موضوع حج در قرآن و معارف دینی است و یکی از وجوه مهم حج وجوه سیاسی است. باوجود این که حج دارای وجوه عبادی نیز است اما جنبه سیاسی آن مهم تر از جنبه عبادی آن است. امام راحل حج را از همه جنبه های معنوی و سیاسی پراهمیت می دانستند و تاکید داشتند که برائت از مشرکین و آمریکا و اسرائیل و فریاد حمایت از مظلوم از جنبه های سیاسی و اجتماعی حج است و این موضوع نباید از دید مسلمانان و حجاج دیگر کشورها غافل بماند.

در این جنبه اعلام برائت از مشرکین یکی از مولفه های مهم و دستورات قرآنی است، برائت از مشرکین تعبیری قرآنی به مفهوم بیزاری و اجتناب از مشرکین، دشمنان مسلمانان و قطع پیوند با آنهاست، به این معنی که حجاج در زمان حضورشان در عرفات مراسم برائت از مشرکین برگزار می کنند و از دشمنان نظام و استکبار اعلام بیزاری می کنند و میل و رغبتی به آنها ندارند. اعلامی که میلیون ها مسلمان در آن مراسم وحدت اسلام و اجتماع مسلمانان را به نمایش می گذارند چنین مراسمی و چنین اجتماع عظیمی که در یک روز یکپارچه فریاد برائت از کفار و مشرکین را اعلام می کنند و از آن تبری می جویند، اتفاق بزرگی برای جهان اسلام و بشریت است.

متاسفانه در مرداد 66 زمانی که این مراسم در حال برگزاری بود، شاهد آن حادثه دردناک و کشتار حجاج توسط رژیم سعودی بودیم. در راس برائت آن سال، بیزاری حجاج از آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و از آنجا که رژیم سعودی تحت کنترل این دو کشور و وابسته به نظام سلطه بود، فشار آنها و همراهی وهابی ها موجب شکل گیری آن حادثه شد، چرا که مراسم برائت آمریکا را به وحشت انداخته بود، آنها متوجه شدند که در صورت ادامه چنین مراسمی احتمال تسری آن به دیگر نقاط دنیا وجود دارد و ممکن است برائت در سطح جهان عمومی شود و این موضوع آنها را به وحشت انداخته بود. امیدواریم امسال هم در حج و سرزمین عرفات، حجاج مراسم را برگزار و با این برائت گفتمان حج ابراهیمی را کامل کنند.