آرشیو دوشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۰۸
اخبار کشور
۱۰

سود 25 میلیونی هر کارگاه تولید سرکه سیب در سمیرم

تولید سرکه سیب در سمیرم اصفهان سالانه به صورت میانگین 25 میلیون تومان برای هر کارگاه و هشت میلیون تومان برای هر فرد سود مالی به همراه دارد.

گروه اقتصادی- به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، سرکه سیب بخاطر ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی بودنش ارتش یک نفره نام گرفته است، چراکه علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن، به شدت با بیماری ها و ناپاکی ها مبارزه می کند.

در شهرستان سمیرم که در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده تولید سرکه سیب با بیش از 33 کارگاه تولیدی صورت می گیرد. این شهرستان که منطقه ای کوهستانی با آب و هوای معتدل به شمار می آید، از نظر منابع آبی بهترین شهرستان استان اصفهان محسوب شده و به همین دلیل رتبه نخست تولید سیب درختی را در کشور در اختیار دارد.

در سال 94 در سمیرم 230 هزار تن سیب از باغات برداشت شد که 50 هزار تن آن (معادل 20 درصد) به صورت ضایعات از بین رفت، با این حال، در سال 95 تولید سیب از باغات سمیرم با 30 هزار تن افزایش به 260 هزار تن و ضایعات نیز با 10 هزار تن کاهش به رقم 40 هزار تن رسید.

هرچند در سال قبل با افزایش تولید و کاهش ضایعات، وضعیت بهتری را نسبت به سال قبلش مشاهده کردیم ولی در هر حال بالا بودن ضایعات سیب درختی، جلوگیری از خام فروشی سیب، ایجاد اشتغال و خواص دارویی سرکه سیب باعث شد بیش از 33 کارگاه تولید سرکه سیب در این شهرستان به تولید این محصول پر ارزش بپردازند.

در این 33 کارگاه 65 نفر مشغول به کار هستند که هرچند تعداد خیلی زیادی به شمار نمی آیند ولی همین تعداد موفق به تولید 70 تن سرکه سیب در سال شده و جالب تر آنکه پنج تن از این تولیدات هم صادر می شود.

میانگین سود مالی سالانه هر کارگاه تولید سرکه سیب در سمیرم اصفهان، معادل 25 میلیون تومان بوده و میانگین سود مالی سالانه برای هر فرد نیز هشت میلیون تومان می باشد.

گفتنی است، در زمانی که وضعیت بیکاری در کشور ما به بالاترین میزان پنج سال اخیر رسیده و رقم بالای 12/6 درصد را ثبت کرده است، یکی از بهترین راه هایی که می توان با توجه به آن اشتغالزایی را رونق داد، همین کارگاه های تولیدی کوچک می باشد.