آرشیو دوشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۸
اقتصاد
۴

5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق در بازار ایران

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران حجم واقعی پوشاک قاچاق در بازار کشور را پنج میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مجید افتخاری در نشستی خبری با اشاره به این که رقم قاچاق از سوی مسئولان

5/2 میلیارد دلار اعلام شده، در حالی که این رقم غیرمنطقی است، افزود: واردات رسمی پوشاک کشور در سال 94 رقم 15 میلیون دلار اعلام شده و در سال 95 به 60 میلیون دلار رسیده است.

وی بازار مصرف پوشاک در کشور را معادل 12 میلیارد دلار دانست و اظهار کرد: وضعیت فعلی بازار نشان می دهد با وجود اعلام مسئولان درخصوص کاهش قاچاق، این رویداد عملیاتی نشده است.

افتخاری برندهای تقلبی را از دیگر مشکلات عمده صنعت پوشاک در کشور عنوان کرد و افزود: طبق اعلام دبیر کارگروه بنیاد مد و لباس سال گذشته 400 برند تقلبی در تهران شناسایی شده که تاکنون برای جلوگیری از فعالیت این برندها هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.

رئیس انجمن صنایع پوشاک کشور عمده برندهای تقلبی را اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی دانست و تصریح کرد: فعالیت این برندهای تقلبی فضا را برای کار در صنعت پوشاک داخلی بسیار سخت کرده است.

وی با اشاره به مشکلات عدیده پوشاک در کشور ادامه داد: تولیدکنندگان پوشاک ایرانی در رقابتی نابرابر با افراد متخلف و واردکنندگان پوشاک قاچاق در بازار داخلی قرار دارند.

افتخاری با اشاره به عملیاتی نشدن دستورالعمل تدوین شده پوشاک در سال گذشته اظهار کرد: متن این دستورالعمل خواسته های حداقلی تولیدکنندگان داخلی برای فعالیت است.

وی جلوگیری از فعالیت های متقلبانه خارجی را یکی از بندهای این دستورالعمل دانست و گفت: مقابله با واردات غیرقانونی بخش دیگری از این دستورالعمل است که برای تحقق هیچ کدام از این بندها فعالیتی انجام نشده است.