آرشیو سه‌شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۱
حقوقی
۱۶
معرفی کتاب

آشنایی با مقررات دیوان عدالت اداری

«آشنایی با مقررات دیوان عدالت اداری» نام کتابی است که محمد عرفان - قاضی دادگستری - آن را تدوین و تالیف کرده است.

قاضی عرفان در مقدمه کتاب آورده است: این کتاب حاصل بیش از یک دهه قضاوت در دیوان عدالت اداری و مطالعه در زمینه دادرسی اداری است. یکی از دلایل عمده برای تدوین این کتاب آشنایی علاقه مندان با مقررات دیوان و جمع آوری سلسله مقالات و سخنرانی های مختلف با موضوع بررسی ضوابط حاکم بر دیوان عدالت اداری بوده است.

قاضی عرفان، دیوان عدالت اداری را بازوی پرتوانی برای رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به ارگان دولتی و حکومتی و یک مرجع قضایی اختصاصی دانسته که در اجرای منویات قانونگذار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. وی معتقد است اگر دست برتر دیگری برای ممانعت از ورود مظالم احتمالی به مردم وجود نداشته باشد در طول زمان در سطح جامعه نارضایتی ایجاد شده و تحقق عدالت را دشوار خواهد ساخت.

این کتاب در 12 فصل و 360 صفحه در قطع وزیری از سوی روزنامه رسمی کشور منتشر شده و به قیمت 25 هزار تومان به فروش می رسد.

به گفته نویسنده این کتاب اصل نظارت قضایی بر اعمال دولت یکی از اصول برجسته و مترقی انقلاب اسلامی ایران است که با تصویب قانون اساسی به منصه ظهور رسید. اگر چه فلسفه اصل نظارت و اهمیت آن در قوام جامعه عدالت محور برای بسیاری از آحاد جامعه امروزی امری ناملموس است اما با نگرش بر معضلاتی که ناشی از اعمال دولت و ایجاد تعدیات مربوط به اقدام ها و تصمیمات خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات برخی صاحب منصبان است ضرورت وجود یک مرجع اختصاصی برای احیای عدالت اداری کاملا مشهود به نظر می رسد.