آرشیو پنجشنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۱۷
سلامت
۱۳

غش کردن اولین نشانه بیماری قلبی

سنکوپ یا غش به حالتی گفته می شود که طی آن فرد سطح هوشیاری خود را برای لحظاتی از دست می دهد. البته این علامت گذراست و فرد سریعا سطح هوشیاری خود را به دست می آورد.

به گزارش جام جم، دکتر مهرداد میرمعصومی، متخصص قلب و عروق با اشاره به این که سنکوپ یا غش، یکی از علائم شایع بیماری های قلبی است، گفت: زمانی که خون به مغز نرسد، فرد دچار غش یا سنکوپ می شود که در اکثر موارد، علت آن خوش خیم است و خطری بیمار را تهدید نمی کند، اما باید به آن توجه کرد زیرا می تواند اولین علامت یک بیماری قلبی باشد.

وی یادآور شد: با توجه به این که غش یا سنکوپ با علامت از دست رفتن سطح هوشیاری همراه است، مردم برای درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند، در صورتی که در بیش از 90 درصد موارد علل این عارضه به سیستم عصبی ارتباط ندارد.

این فوق تخصص آریتمی قلبی تصریح کرد: افرادی که دچار غش می شوند، باید از نظر سلامت قلبی مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا علت عمده این عارضه مربوط به قلب است و تاخیر در تشخیص آن موجب مرگ بیمار می شود.

این عضو انجمن آرترواسکلروز ایران با بیان این که بروز غش علل مختلفی دارد، تاکید کرد: انجام کارهای سنگین از جمله شایع ترین علت های غش است که فرد ضمن غش دچار تهوع، کاهش دمای بدن و بیهوشی می شود. البته برخی افراد ممکن است دچار این علائم نشوند. به همین علت، برخی افراد غش یا سنکوپ را از صرع تشخیص نمی دهند.