آرشیو یکشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۰
سیاسی
۳

مسعود بارزانی: چه موقع آرامش داشتیم که از به هم خوردنش بترسیم؟

هشدار سرلشکر صفوی نسبت به تجزیه عراق

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح با اشاره به حضور تروریست ها در سوریه و عراق اظهار کرد: متاسفانه توطئه جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است. دشمنان مسلمانان به فکر تجزیه عراق و سوریه هستند.

1این در حالی است که تجزیه شمال عراق باعث ایجاد جنگ و ناامنی طولانی در منطقه می شود. به گزارش ایسنا، سرلشکر رحیم صفوی که در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره استانی سازمان صدا و سیما در شهر سنندج سخن می گفت، تصریح کرد: چهار دولت ایران، عراق، سوریه و ترکیه با این تجزیه مخالف هستند چراکه باعث می شود که بخش های تجزیه شده بیشتر به دشمنان اسلام و قدرت های خارجی وابسته شوند.

من این موضوع را به عنوان یک هشدار و دلسوزی برای مردم خودمان و عراق یادآوری کردم و امیدواریم با هوشیاری مردمان کرد منطقه، توطئه دشمنان با شکست مواجه شود.

این در حالی است که مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه ای با تاکید دوباره بر برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق از بغداد، گفت ابراز نگرانی کشورهای همسایه از عواقب همه پرسی استقلال کردستان بیشتر به بهانه تراشی در برابر برگزاری این همه پرسی می ماند. به گزارش عصر ایران، بارزانی در مصاحبه ای با بی بی سی، با رد نگرانی های مطرح شده از سوی برخی کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و ترکیه درباره همه پرسی گفت: «اصلا چه موقع اینجا امنیت و آسایش داشته که ما از به هم خوردنش بترسیم؟» بارزانی در این گفت وگو همچنین از نقش میانجیگرانه ایران برای حل و فصل اختلافات موجود بین دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق استقبال کرد. همه پرسی غیرالزام آور استقلال کردستان عراق قرار است در روز 25 سپتامبر (3 مهر) برگزار شود. این همه پرسی با وجود مخالفت های منطقه ای و بین المللی از جمله مخالفت صریح دولت ایالات متحده برگزار می شود. ایران و ترکیه تاکنون بارها به طور مشترک درباره عواقب و پیامدهای این همه پرسی در امنیت منطقه و عراق به دولت اقلیم کردستان عراق هشدار داده اند.