آرشیو یکشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۱۸
سیاسی
۲
یادداشت

ظرفیت های همکاری برای تهران و آستانه

دکتر مرتضی صفاری نطنزی (نماینده مجلس و سفیر پیشین ایران در قزاقستان)

قزاقستان یکی ازکشورهای بزرگ استقلال یافته بعد از فروپاشی شوروی سابق است که به لحاظ وسعت و ظرفیت اقتصادی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

این کشور دارای ذخایر نفت و گاز بوده و از نظر منابع و معادن بسیار غنی است به طوری که به این کشور، جدول زنده مندلیف گفته می شود و همه نوع مواد معدنی در این کشور به صورت طبیعی یافت می شود.

قزاقستان از لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط آب وهوایی از ظرفیت خوبی برای کشاورزی برخوردار بوده و در حاشیه دریای خزر و همسایگی ایران در حوزه ارتباطی، در کریدور شرقی غربی و کریدور شمالی و جنوبی قرار گرفته است.

همچنین قزاقستان از نظر ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک یکی ازهمسایگان بزرگ روسیه است که حدود 7000 کیلومتر مرز با روسیه داشته و از نظر جغرافیایی شرایط حائزاهمیتی دارد.

ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و خوشبختانه تاکنون روابط دو کشور بدون تنش ادامه داشته و ارتباطات خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان برقرار است.

مقامات قزاقستان از جمله آقای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور این کشور روابط دوستانه ای با مقامات و روسای جمهور کشور تاکنون داشته و به توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران علاقه مند بودند.

باید تاکید کرد قزاقستان تفکرات تندی در منطقه نداشته و تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای آرام و صلح در منطقه انجام داده به طوری که این کشور تلاش کرده نقش میانجیگری بین کشورهای منطقه برای رفع مشکلات وتنش ها بخصوص در ارتباط با سوریه داشته باشد و نشست هایی را بین مخالفان سوریه و مقامات این کشور در قزاقستان با حضور ایران، ترکیه، روسیه و سوریه در شهر آستانه برگزارکند.

سفررئیس جمهور کشورمان به قزاقستان هر چند برای حضور در اجلاس علم و فناوری است که با حضور سران کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی صورت می گیرد، اما این ظرفیت را ایجاد می کند که گفت وگوهایی برای رفع برخی نگرانی ها وتنش ها از جمله سوریه،دفع داعش در منطقه و بحث مسلمانان میانمار، بحران یمن و عربستان صورت گیرد تا میزان تنش ها در بین کشور های اسلامی کاهش پیدا کند و همکاری ها وتعامل بیشتر شود.