آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۳
شهرستان ها
۷

نماینده مجلس: واردات بی رویه لوازم التحریر چینی بازار مشهد را کساد کرد

واردات بی رویه «لوازم التحریر چینی» در آستانه سال تحصیلی جدید بازار مشهد را کساد کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: وزارت ارشاد باید نظارت کافی را بر محصولات مورد نیاز تحصیلی دانش آموزان داشته باشد تا تصاویر حک شده روی آنها و یا فرم ساخته شدنشان فرهنگ نادرستی را به آنها القا نکند.

نصرالله پژمانفر افزود: هم اکنون متولی دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که دفاتر و یا کیف های مدرسه وارداتی دارای برخی از نمادهای نامتعارف و برگرفته از فرهنگ غربی است.

مدیر تولید یکی از کارخانه های تولید لوازم التحریر می گوید: آن قدر میزان واردات بی رویه کالاهای چینی در این حوزه بالا است که امکان رقابت را از تولیدات داخلی گرفته است.

وی می افزاید: واردات بی رویه لوازم التحریر سبب شده که یک شیفت کاری کارخانه هم اکنون تعطیل شود.

یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر نیز می گوید: واردات بی رویه و غیرقانونی و یا گاهی اظهارات نادرست سبب شده که لوازم التحریر با حقوق و عوارض گمرکی بسیار پایین وارد کشور شود و مشکلات زیادی را برای تولیدکننده داخلی ایجاد کند.

وی ادامه می دهد: با اینکه تولیدکنندگان داخلی چند سالی است که سعی دارند محصولات خود را منطبق با سلیقه بازار تولید کرده و طرح های خود را تغییر دهند اما باز هم نمی توانند با توجه به وفور تولیدات چینی در بازار با آنها رقابت داشته باشند. یکی دیگر از تولیدکنندگان خراسان رضوی می گوید: اگر وضع به همین منوال پیش برود مجبور به تعطیل کردن کارخانه هستیم.

ابراهیم افشاری دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می گوید: تا کنون محموله قاچاقی از لوازم التحریر در خراسان رضوی کشف نشده است.

وی ادامه می دهد: تمام آن چیزی که در بازار وجود دارد از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده و اظهارنامه های قانونی مربوط به آن معمولا پر می شود.