آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۶۶
اقتصاد
۵

حل مشکلات بانکی صادر کنندگان در قطر به همت بانک صادرات

مدیرعامل بانک صادرات در مراسم سالگرد تاسیس این بانک، از انجام توافقاتی با نظام بانکی قطر برای حل مشکلات صادرکنندگان ایرانی خبر داد؛ خبری که می تواند به منزله آغاز رفع تحریم بانکی ایران از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس پس از اجرائی شدن برجام باشد.

چند سال است که صادرکنندگان ایرانی به دلیل محدودیت هایی که بانک های قطری و حوزه خلیج فارس به تبع تحریم های آمریکا، برای انجام امور بانکی برای ایرانی ها قائل شده اند، در انجام صادرات خود با مشکلات عدیده ای روبه رو شده اند و اقدامات انجام شده در این زمینه نیز تاکنون بی نتیجه بوده است.

با این محدودیت ها، فعالیت شعبه بانک صادرات در دوحه نیز دچار محدودیت شده و صادرکنندگان ایرانی در انجام امور بانکی خود از طریق این شعبه به عنوان تنها بانک ایرانی در قطر، دچار مشکل شده بودند.

سیاوش زراعتی گفته کارهای موثری برای رفع این محدودیت ها صورت گرفته است و اظهار امیدواری کرده این توافقات به زودی به مرحله عملیاتی برسد.

محدودیت های بانکی ایران پس از برجام، هر روز در حال مرتفع شدن است و اکنون نیز که بانک های قطری در حال انجام مذاکرات نهایی برای ارتباط مجدد با شعبه بانک صادرات و به تبع آن انجام امور بانکی صادرکنندگان ایرانی اند، می توان به آینده روابط اقتصادی دو کشور و به تبع آن رونق صادرات به این کشور حاشیه خلیج همیشه فارس، بیش از پیش امیدوار بود.

بانک صادرات ایران دو شعبه در کشور قطر دارد که نخستین شعبه در سال 1970 میلادی تاسیس شد و زیر نظر سرپرستی منطقه خلیج فارس بانک صادرات فعالیت می کند.

دومین شعبه بانک صادرات در قطر نیز در سال 87 و در زمان مدیریت عاملی حمید برهانی با حضور شیخ حمد آل ثانی رئیس شئون مالی و اداری دولت قطر، شیخ احمدآل ثانی مدیرعامل بانک مرکزی این کشور و حجت الاسلام ربانی سفیر وقت کشورمان در خیابان سلوی شهر دوحه آغاز به کار کرد.