آرشیو چهارشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۷
شهرستان ها
۷

فرماندار زابل: برای کنترل بیماری هاری اعتبار نداریم

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: هیچ اعتبار ویژه ای تا کنون برای کنترل بیماری هاری و مبارزه با سگ های ولگرد در منطقه سیستان اختصاص پیدا نکرده و نیازمند تعیین ردیف بودجه ملی در این رابطه هستیم.

هوشنگ ناظری در نشست بررسی مشکلات بیماری هاری که در فرمانداری زابل برگزار شد اظهار داشت: همان گونه که برای کنترل و کاهش بیماری تب کریمه کنگو، فلج اطفال و مالاریا طرح هایی به صورت ملی دیده شده است برای کنترل بیماری هاری در منطقه سیستان نیز نیازمند به یک ردیف بودجه خاص هستیم.

وی افزود: سازمان شهرداری ها و دهیاری ها باید برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد در منطقه سیستان ورود جدی داشته باشند و اعتبارات این بخش را تامین کنند چرا که شهرداری ها و دهیاری های این منطقه از لحاظ مالی توان آن را ندارند.

فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: 75 درصد از سگ های ولگرد با افزایش توان و حمایت از دستگاه های دست اندرکار باید تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید از بین بروند.

ناظری اظهار داشت: منطقه سیستان افزون بر 300 کیلومتر با افغانستان هم مرز است که این کشور با شاخص های بهداشت جهانی فاصله زیادی دارد و این امر زمینه ورود بسیاری از بیماری ها را به داخل کشور فراهم کرده است.

وی گسترش مرزهای بهداشتی در زمینه کنترل بیماری هاری از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار شد و تاکید کرد: مباحث آموزشی برای پیشگیری از بیماری هاری باید به آن سوی مرزها سوق داده شود تا شاهد کاهش این بیماری در منطقه باشیم.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زابل نیز در این نشست گفت: یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار از ابتدای امسال تا کنون برای اتلاف بیش از چهار هزار و 200 سگ ولگرد در منطقه سیستان اختصاص یافته است.

مهدی سرگلزایی افزود: نزدیکی روستاها به شهر زابل سبب هجوم سگ های ولگرد به داخل شهر شده است.