آرشیو چهارشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۷
سیاسی
۲

نشست کمیسیون مشترک در نیویورک

همزمان با نشستی که دیروز میان ایران و 1+5 در سطح مدیران سیاسی برگزار شد، تارنمای اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای 1+5 و ایران، امروز در نیویورک در خصوص اجرای برجام دیدار می کنند.

در همین حال، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق هسته ای را یک توافق خوب خواند و آن را متعلق به جامعه بین المللی دانست.

به گزارش ایرنا، وی افزود: من بارها گفته ام که این توافق کارایی دارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هفت بار پایبندی ایران به تعهداتش را تائید کرده است. موگرینی درباره احتمال خروج آمریکا از این توافق هم تاکید کرد که چنین توافق هایی با یک کشور به دست نیامده است و به جامعه جهانی مربوط می شود.

بر اساس گزارش ها گروهی متشکل از 76 شخصیت برجسته اروپایی هم که در بین آنها نام های آشنایی از قبیل «خاویر سولانا» به چشم می خورد، با امضای نامه ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا، خواستار حفظ برجام شدند.

صالحی: فراتر از توافق پادمان و پروتکل الحاقی التزامی نداریم

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما بیش از آنچه در توافق نامه پادمان، پروتکل الحاقی و برجام آمده است، التزامی برای خود نمی بینیم.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی ملاقات با آمانو را بسیار خوب برشمرد و اظهار کرد: آمانو از این که ایران به تعهداتش پایبند بوده خیلی ابراز رضایت می کرد، ما هم از این که آژانس تا به امروز توانسته بدون سمت گیری کار را پیش ببرد، اظهار رضایت کردیم. وی افزود: ما اعلام کردیم به هر آنچه که در توافق نامه پادمان، پروتکل الحاقی و برجام آمده است، ملتزم هستیم. هر آنچه در این سه بخش آمده باشد. بیش از این ما التزامی برای خود نمی بینیم و این را صریحا اعلام کردیم. معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ضمنا یکسری پروژه هایی که عزیزانمان در سازمان انرژی اتمی پیشنهاد دادند که با کمک آژانس آن پروژه ها را پیش ببرند، آنها نیز در این دیدار مطرح شد و آژانس هم آمادگی خود را برای پیشبرد این پروژه ها اعلام کرد.