آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۲
ورزشی
۲۳

وزارت ورزش به ماجرای پر سر و صدا ورود کرد

جنجال دوپینگ اسب سردار آزمون

فعالیت سردار آزمون در رشته سوارکاری در ماه های اخیر با حاشیه هایی همراه بوده است. مهاجم تیم ملی فوتبال ایران که با وجود حضور در لیگ روسیه اسب هایش را در کورس تهران شرکت می دهد، چندی پیش از مسئولان حراست وزارت ورزش خواست نظارت بیشتری روی مسائل پشت پرده در سوارکاری داشته باشند. این موضوع با واکنش تند فدراسیون همراه بود و آنها از عملکرد خود در زمینه کنترل دوپینگ دفاع کردند. حتی رئیس کمیته ضددوپینگ فدراسیون سوارکاری صحبت های سردار آزمون را غیرکارشناسی خواند. حالا بعد از گذشت چند هفته سردار آزمون بار دیگر خبرساز شده است. با اینکه هیچ خبری از سوی فدراسیون اعلام نشده بود، جمعه شب مهاجم ایرانی روبین کازان روسیه در صفحه شخصی خود ادعای جالبی را مطرح کرد: «فدراسیون عمدا سریک را دوپینگی اعلام کرد. من هم با هزینه شخصی خودم دوباره از خون اسب نمونه فرستادم و جوابش منفی اعلام شد.»

محمد کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری در واکنش به اظهارات سردار آزمون به «ورزش سه» می گوید: «بار قبلی هم که سردار آزمون از طریق صفحه شخصی اش علیه فدراسیون متنی را نوشته بود، ما پیگیر شدیم و او به ما پیغام فرستاد که این صحبت های من نبوده و وقتی به تهران آمدم، در فدراسیون سوارکاری حاضر می شوم تا رودررو صحبت کنیم. نمی دانم چه شده که دوباره از این بحث ها مطرح کرده است.» وی در پاسخ به این سوال که فدراسیون اسب های آزمون را دوپینگی اعلام کرده، می افزاید: «همان طور که قبلا توضیح دادیم، اعلام نمونه های مثبت دوپینگ مراحل خاص خودش را دارد. ابتدا جواب این نمونه ها از سوی آزمایشگاه معتبری در فرانسه به ما به صورت کد اعلام می شود و سپس در صورت مثبت بودن، از طریق معاونت سوارکاری اعلام می شود.»

به دنبال این اتفاقات، رامین طباطبایی، قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ وزارت ورزش به ماجرای دوپینگ اسب های سردار آزمون واکنش نشان داد. طباطبایی گفت: «مطابق قانون سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ موسوم به وادا، نمونه گیری از حیوانات در اختیار فدراسیون جهانی آن رشته و در ادامه فدراسیون ملی است و ما تنها تست مربوط به سوارکاران را برعهده داریم. آقای آزمون می تواند براحتی اعتراض کند و به دنبال احقاق حق خود باشد و در کمال آرامش در فدراسیون ملی سوارکاری مدارک و دلایل قانونی و معتبر ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر حقی تضییع شده باشد، به آن رسیدگی می شود.»