آرشیو دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۱
شهرستان ها
۷

همزمان با شب اول ماه محرم انجام شد: برگزاری آیین سنتی جاروکشی در نطنز

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز گفت: طبق سنت دیرینه، همزمان با آغاز ماه محرم آیین سنتی جاروکشی پیرغلامان حسینی در نطنز برگزار شد.

علی مشربی اظهار داشت: این آیین که هرساله در تکیه تاریخی ارشاد علیا با حضور پیرغلامان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار می شود یکی از رسوم کهن نطنزی ها در ماه محرم است.

وی افزود: پیرغلامان حسینی از بیرون از تکیه جارو به دست صف می کشند و با همراهی مردم و خواندن ذکر مخصوص، در حالی که یک نفر با کوزه آب جلوی بقیه حرکت می کند وارد تکیه می شوند.

وی اضافه کرد: مراسم برافراشتن چادر (خیمه) در 4 تکیه تاریخی مرکز شهر، ارشاد علیا، افوشته و سرشک، از آیین های مردم نطنز در آستانه ماه محرم است.

مشربی در ادامه اضافه کرد: از آیین های دیگری که بعد از برافراشتن چادر در دهه اول محرم برگزار می شود می توان به تعزیه خوانی اشاره کرد که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور هم به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: نخل گردانی در شهرها و روستاهای این شهرستان در تکیه مرکزی و همچنین روستای ابیانه، آیین «سر تن گردانی» در روز تاسوعا در روستای بیدهند و مراسم پختن حلیم از جمله آیین های مردم شهرستان نطنز در ماه محرم است.