آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۸
جهان
۲۰
آفریقا

بندر «بنغازی» پس از 3 سال فعال شد

همزمان با توافق طرف های درگیر در لیبی برای حل بحران این کشور، منابع لیبیایی از احیای عملکرد بندر شهر بنغازی پس از سه سال توقف فعالیت هایش به دلیل درگیری های موجود در شرق لیبی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه فرامنطقه ای الحیاة، روز یکشنبه نخستین کشتی تجاری وارد بندر بنغازی شد. عبدالله الثنی، نخست وزیر دولت موقت لیبی در این ارتباط گفت: افتتاح بندر بنغازی حامل این پیام است که گروه های مسلح و تروریستی نابوده شده اند. به گفته وی ازسرگیری حرکت کشتی ها از بندر بنغازی می تواند باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد این شهر بویژه پس از افتتاح گذرگاه هوایی فرودگاه بین المللی «بنینا» در اوت شود. فعالیت های این بندر تجاری در سال 2014 و در پی اشغال شهر توسط گروه هایی مسلح متوقف شد. این گروه ها در ژوئیه 2017 به دست نیروهای خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» پس از سه سال درگیری از شهر بیرون رانده شدند. این در حالی است که غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی از حصول توافق های جدید میان گروه های لیبیایی در نشست تونس جهت حل بحران این کشور خبر داد.

به گفته وی در جریان رایزنی ها و مذاکرات جاری میان طرف های لیبیایی در تونس توافق هایی درخصوص تشکیل دوباره یک ارگان اجرایی از شورای ریاستی متشکل از یک رئیس، دو معاون و یک نخست وزیر مستقل حاصل شد.