آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۸
جهان
۲۰

شورای عالی سیاسی کردستان برای مذاکره با بغداد تشکیل شد

گروه جهان/ در پاسخ به طرح پیشنهادی آیت الله سیستانی برای برون رفت از بحران اقلیم کردستان، شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق، از انحلال این شورا و تشکیل شورای عالی رهبری سیاسی برای مذاکره با بغداد و طرف های بین المللی درباره آینده اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، روز گذشته «خلیل ابراهیم» عضو شورای عالی همه پرسی در کنفرانسی در اربیل با تاکید بر اینکه اقلیم جزئی از عراق بوده و عراق تا این لحظه کشور ماست گفت: رهبران اقلیم مایل به مذاکره با بغداد و تمامی طرف های بین المللی طبق برنامه های علنی بوده و آماده هستند تمامی مسائل را با حفظ استراتژی همیشگی خود یعنی استقلال بررسی کنند. وی تاکید کرد: ما تهدیدی برای هیچ کس نیستیم و هیچ دلیلی نیز برای بی ثبات سازی منطقه نمی بینیم و هرگز بر خلاف قوانین و اصول بین الملل کار نخواهیم کرد. در پاسخ به این اقدام، «سعد الحدیثی» سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد کردستان ابتدا باید نتایج همه پرسی مغایر با قانون اساسی را لغو کند و سپس وارد گفت و گوی جدی برای تقویت یکپارچگی عراق شود. وی با فراخواندن مقامات اقلیم به پایبندی قانون اساسی و احکام دادگاه فدرال، از آنها خواست از هر گونه فعالیت تحریک آمیز پرهیز کنند. در همین ارتباط سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی شب عاشورا با اشاره به حمایت اسرائیل از این همه پرسی تصریح کرد: بر این اساس کردها، ملت و دولت عراق و کشورها و ملت های عربی و اسلامی وظیفه دارند مقابل این جدایی بایستند چرا که این جدایی قطعا مقدمات تقسیم در همه منطقه را فراهم می کند.

تلاش برای تشکیل اقلیم سنی

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط به نقل از برخی از منابع نزدیک اتحادیه قوای سیاسی سنی عراق ادعا کرد رهبران سنی عراق قصد دارند در دیدار با نخست وزیر این کشور، ایده تشکیل اقلیم سنی بر اساس قانون اساسی عراق را که مجوز چنین اقداماتی می دهد، مطرح کنند. به گزارش مهر، این روزنامه به نقل از منبع خود که نخواسته نامش را فاش کند مدعی شده که جریان های سیاسی عراقی معتقدند بعد از بحرانی که همه پرسی جدایی کردستان ایجاد کرده است، فرصت مهمی پیش آمده تا دولت را وادار کنند با ایجاد اقلیم خودمختار سنی در استان های سنی نشین موافقت کند.