آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۸
اقتصادی
۶

جزئیات سرمایه گذاری خارجی در احداث نیروگاه های جدید

معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با تشریح جزئیات سرمایه گذاری خارجی در زمینه احداث نیروگاه ها در ایران گفت: پس از اجرایی شدن برجام، حدود 6 میلیارد دلار قرارداد در زمینه احداث نیروگاه ها مبادله شده است.

حمید رضا عظیمی در گفت و گو با ایرنا، افزود: نخستین پروژه مربوط به احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه راندمان بالا با مشارکت مپنا و شرکت های خارجی است که قرارداد آن مبادله شده است؛ 2.5میلیارد یورو ارزش این قرارداد است و نخستین بلوک آن در سال 97 در بندرعباس به بهره برداری خواهد رسید؛ 85 درصد از منابع این پروژه را شرکای خارجی مپنا تامین مالی (فاینانس) می کنند.

عظیمی افزود: علاوه بر این، یک قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال مبادله کرده ایم که قرارداد شامل احداث 2 نیروگاه سیکل ترکیبی است که 2 هزار و 80 مگاوات ظرفیت دارد.

وی در این خصوص ادامه داد: قرارداد این نیروگاه اواخر سال 95 مبادله شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است؛ ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد و 250 میلیون یورو است و منابع مالی این پروژه به طور کامل توسط سرمایه گذار خارجی (یونیت اینترنشنال) تامین می شود.

معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: علاوه بر این دو طرح، احداث یک نیروگاه 1400 مگاواتی بخاری «سیریک» در استان هرمزگان نیز برنامه ریزی شده است؛ ارزش قرارداد احداث این نیروگاه 1.5میلیارد یورو است که 1.2 میلیارد یورو توسط روسیه فاینانس می شود.