آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۳۷
جهان
۶

احتمال خروج ناگهانی عربستان از جنگ یمن

کسانی که اظهارات مسئولان نزدیک به خاندان حاکم عربستان درباره بحران یمن را پیگیری می کنند به این نتیجه رسیده اند که سعودی ها اذعان دارند، جنگ یمن بعد از دو سال و نیم از آغاز آن در دستیابی به بیشتر اهدافش ناکام مانده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود در این باره نوشت: آنها به دنبال گزینه های جایگزین و راهکارهای مسالمت آمیز می گردند و اگر به این راهکارها دست پیدا نکنند، عربستان و امارات بتدریج از بحران یمن کنار می کشند و اوضاع را به طرف های یمنی واگذار می کنند که در نتیجه آن یا ادامه جنگ یا شکل گیری توافق میان طرفین و گزینه سوم تقسیم یمن محتمل است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به این موضوع اشاره کرده است که عربستان از راهکار سیاسی برای حل بحران یمن و سوریه حمایت می کند.

آنچه که این موضع رسمی عربستان را تقویت می کند، دو مساله است:

اول، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در اظهارات اخیر خود از کناره گیری مراکش از ائتلاف (به اصطلاح) عربی خبر داد و پیش بینی کرد که کشورهای دیگر نیز از این ائتلاف خارج شوند.

مساله دوم مقاله ای است که روز دوشنبه از عبدالرحمن راشد، از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در روزنامه الشرق الاوسط با عنوان «رفتن به صعده» منتشر شد. در این مقاله خواسته شده جنگ به شهر صعده کشانده شود تا مانع از حضور ایران در مرزهای جنوبی عربستان شود. وی (در ادعایی مضحک) حوثی ها را «اسب تروا» خوانده که در داخل آن ایرانی ها پنهان شده اند.