آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۹
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

ثبت تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس توسط مردم در جشنواره روایت

«جشنواره روایت» با هدف مشارکت همه مردم در ثبت و نگارش خاطرات انقلاب و دفاع مقدس برگزار می شود.

مجید سان کهن، دبیر جشنواره روایت در نشستی خبری که در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد گفت: جشنواره روایت به دنبال پوشش فضای معرفتی انقلاب و دفاع مقدس با ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آن است؛ در نخستین گام تاریخ شفاهی ملت ایران در انقلاب و جنگ را ثبت می کنیم. برای این کار به جای اتکا به نهادهای رسمی، بستر را برای حضور جوانان پرشور و نکته سنج فراهم می کنیم.

وی درباره روند برگزاری جشنواره گفت: جوانان با حضور در کارگاه های باشگاه روایت ابتدا سوژه یابی(یافتن فرد مورد نظر برای ثبت خاطرات شفاهی) می کنند، پس از تایید سوژه ها، چگونگی پژوهش را می آموزند و در نهایت نویسندگی هنرمندانه را یاد می گیرند. افراد حاضر در کارگاه ها علاوه بر آموزش با نمونه های برتر این حوزه تاریخ شفاهی می شوند.

دبیر جشنواره روایت خاطرنشان کرد: به زودی باشگاه های روایت در سراسر کشور راه اندازی می شود تا پاتوقی برای یادگیری جوانان علاقه مند به انقلاب و دفاع مقدس باشد. جشنواره روایت ویترین این باشگاه هاست.

اخباری مدیر روابط عمومی موسسه روایت فتح نیز درباره چگونگی برگزاری جشنواره روایت گفت: برگزیدگان نهایی 14 تیر سال آینده معرفی می شوند. علاقه مندان می توانند با ثبت نام در سایت، سوژه های خود را برای بررسی ارسال کنند. هر فرد می تواند تا پنج سوژه در زمینه فتوحات انقلاب -از زمان پیروزی انقلاب تاکنون- انتخاب کند. از میان سوژه ها در مرحله اول تا سقف 100 سوژه و در مرحله دوم تا سقف 10 سوژه انتخاب می شوند. در مرحله پایانی نیز افراد برگزیده آموزش های لازم را درباره نگارش اثر دریافت می کنند تا آثار برتر از میان آنها انتخاب شود.