آرشیو یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۰
صفحه آخر
۱۲

دیلما روسف از پشت پرده استیضاحش گفت؛ مخالفت قاطع با نئولیبرال ها راز کودتا علیه رئیس جمهور سابق برزیل

رئیس جمهور سابق برزیل می گوید، موضوع فساد مالی تنها یک بهانه بود و علت کودتای مجلس و برخی سیاسیون کشورش تلاش های قاطع او برای مقابله با طرح های اصلاحی نئولیبرال ها بود.

«دیلما روسف» رئیس جمهور پیشین برزیل سال گذشته میلادی در یک کودتای به ظاهر قانونی از قدرت برکنار شد. جایگزین وی یعنی «میشل تامر» که به کمک آمریکا و دولت های غربی قدرت را در این کشور به دست گرفت، بر اساس اسناد ویکی لیکس جاسوس سیا است و اخیرا نیز پرونده فساد مالی وی در دادگاه در حال رسیدگی است. وی فساد مالی را بهانه ای برای برکناری روسف کرده یود. دیلما روسف، اما به تازگی و در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک برخی از پشت پرده های برکناری خود را فاش کرده و می گوید استیضاحش به خاطر مخالفت قاطعانه اش با برنامه های طراحی شده برای اصلاحات اساسی نئولیبرال این کشور صورت گرفته است.

روسف گفت: من قربانی «کودتایی» شدم که توسط رسانه ها و پارلمان به راه افتاده بود. این «کودتا» به این دلیل به راه افتاد که ما برای چهار بار متوالی پروژه نئولیبرال را مسدود کردیم. این کودتا با هدف اعمال دیدگاه های نئولیبرال در مفاهیم اجتماعی، اقتصادی و ژئوپلتیک صورت گرفته بود و قصد داشت نقش دولت برزیل را کاهش دهد.

روسف از زمان برکناری از راس قدرت به نقاط مختلف جهان سفر کرده و در دانشگاه های زیادی سخنرانی کرده است. وی درباره علت این اقدام خود نیز گفت: «هدف اصلی توضیح ویژگی های کودتا، چگونگی تکامل آن، اتفاق هایی که در برزیل رخ می دهد و آنچه که در آینده در برزیل رخ خواهد داد، است؛ برزیلی که سال آینده با انتخابات ریاست جمهوری مواجه خواهد بود». به اعتقاد برخی ازکارشناسان پشت این کودتا نیز آمریکا قرار داشت. برزیل یکی از اعضای اصلی گروه «بریکس» است که یکی از فلسفه های وجودی اش مقابله با آمریکاست!