آرشیو یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس پلیس راهور خبر داد: اجرای قانون «عصای سفید» با هدف حمایت از نابینایان و ویلچرنشینان در معابر

رئیس پلیس راهورگفت: براساس اجرای قانون عصای سفید، از این پس کسانی که از ویلچر استفاده می کنند به عنوان عابر پیاده شناخته می شوند و عصای سفید روشندلان به عنوان تابلوی ایست محسوب می شود.

به گزارش سایت راهور، سردار تقی مهری دیروز در همایش بهار دانش و اجرایی شدن قانون عصای سفید اظهار داشت: تا زمانی که افرادی همچون روشندلان و یا استفاده کنندگان از ویلچر حرکت نکنند، راننده اجازه حرکت ندارد.

مهری تاکید کرد: پیگیر تصویب جرائم شدیدتر برای آن دسته از رانندگانی هستیم که قانون عصای سفید را اجرا نکنند.مهری گفت: رانندگان موظف هستند در صورت نزدیک شدن افراد استفاده کننده از صندلی چرخدار (ویلچر) یا عصای سفید از سرعت خود بکاهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند که این متن به عنوان تبصره به ماده 129 الحاق می شود

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: رانندگان موظفند در صورت نزدیک شدن به فرد استفاده کننده از عصای سفید که عصای خود را به علامت ایست به صورت افقی به رانندگان نشان می دهد، توقف کنند و پس از عبور آن فرد به حرکت خود ادامه دهند که این متن نیز به عنوان تبصره به ماده 140 الحاق می شود.

به گفته وی اگر راننده ای در محل توقف اختصاصی معلولان و جانبازان توقف کند جریمه می شود که این متن به عنوان بند ش به ماده 163 الحاق می شود.

پیشنهاد جریمه 100 هزار تومانی برای عدم رعایت قانون عصای سفید

سردار مهری همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: از سال های گذشته برای معلولانی که از ویلچر استفاده می کردند، یک خلا قانونی وجود داشت به گونه ای که این افراد به عنوان عابر پیاده محسوب نمی شدند و در تصادفات حقوق آنها ضایع می شد. از سوی دیگر نابینایان نیز کمتر مورد توجه بودند که با پیگیری پلیس افراد ناتوان و کم توان به عنوان عابرپیاده محسوب و عصای سفید به عنوان تابلوی ایست در نظر گرفته شد.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: با پیگیری پلیس این قانون در کمیسیون اجتماعی دولت و در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شده و اکنون اجرایی می شود، البته به دنبال تشدید جرایم در این حوزه هستیم و اکنون پیشنهاد ما در خصوص عدم رعایت قانون عصای سفید 100هزار تومان جریمه است، به کسانی که از ویلچر استفاده می کنند نیز در صورتی که دچار تصادف شوند دیه تعلق می گیرد.