آرشیو یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۰
ایران
۱۵

ثبت ملی آبشار فارسیان گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد که آبشار فارسیان در شهرستان گالیکش به عنوان دومین آبشار خزه ای استان گلستان در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، ابراهیم کریمی اظهار کرد: فارسیان از بی نظیرترین آبشارهای گلستان که ارتفاع کلی ریزشگاه آبشار هشت تا 25 متر و پهنای آن 30 متر است و آب آن از چشمه پیرغار تامین می شود.

وی ادامه داد: آبشار فارسیان شهرستان گالیکش واقع در شرق گلستان مانند آبشار کبودوال (در حوزه علی آباد) از خزه پوشیده شده است. به گفته وی، در تحقیق فلورستیک خزه های گلستان که جمع آوری نمونه های آن در 29 ایستگاه استان صورت گرفت، 117 گونه شناسایی شد که یک سوم کل گونه های فلور خزه در ایران را تشکیل می دهد.

کریمی افزود: آبشار فارسیان یک پدیده فرسایشی بوده که در سنگ های دوره کالدونین تشکیل و از مناطق گردشگری شناخته شده در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با هدف حفاظت و معرفی این اثر ارزشمند و با پیگیری صورت گرفته در نشست روز چهارشنبه 12 مهر 96 کمیته میراث طبیعی شورای عالی ثبت آثار کشور این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

به گفته وی، لوح ثبت اثر پس از طی تشریفات قانونی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ارسال خواهد شد.

اولین آبشار خزه ای گلستان در جنگل کبودوال شهرستان علی آباد واقع است، این آبشار اوایل سال 94 در نشست کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی به عنوان ششصد و چهل ونهمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.