آرشیو یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۸
اقتصادی
۶

رئیس اتحادیه لوازم خانگی: 65 درصد لوازم خانگی کوچک، قاچاق است

«8 هزار میلیارد تومان در بازار لوازم خانگی پول جابه جا می شود وهر روز هم این رقم بالاتر می رود.تنوع در این بازار به حدی است که تمام مشتریان و حتی اهل فن را هم گیج می کند. انتخاب کالا در این بازار مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.تصور نکنید این بازار تنها برای شما علامت سوال ایجاد کرده است بلکه خیلی از مسئولان هم انگشت به دهان ماندند که چرا بازار لوازم خانگی به این روزها دچار شده است.»اینها بخشی از صحبت های رئیس اتحادیه لوازم خانگی است.

به اذعان طحان پور 65 درصد لوازم خانگی کوچک بازار قاچاق است. در لوازم خانگی درشت این سهم بسیار کمتر است اما بواسطه مناطقی چون بانه، ارس و انزلی قاچاق به شهرهای مختلف صورت می گیرد. در این میان کارگاه های زیر پله ای هم از بازار لوازم خانگی جا نماندند. چنین کارگاه هایی در تولیداتی که نیاز به دانش و تکنولوژی داشته باشد مانند تلویزیون ورود نکرده اند اما در بخاری گازی، لباسشویی دوقلو، اجاق گاز، کولر آبی و آبگرمکن ایستاده به خاطر آنکه تکنولوژی خاصی ندارد براحتی ورود کردند و با برندهای مختلف و البته به اسم خارجی یا تحت لیسانس به فروش می رسانند. این کالاها که بیشتر در آذربایجان شرقی، مشهد و اطراف تهران تولید می شود باعث شده تولیدکنندگان اصلی را با چالش متعددی روبه رو کند. چرا که کالاهای غیر استاندارد این قبیل کارگاه ها به جهت قیمت پایین تر در سبد خرید مردم قرار می گیرد. اما برای آنکه مردم بتوانند در بازار انتخابی درست داشته باشند قرار است با همکاری وزارت صنعت، اتحادیه لوازم خانگی و تولیدکنندگان، کارگروهی ایجاد شود تا آنها کالاهای کیفی داخلی و خارجی را رتبه بندی کنند و مردم با توجه به گزارش کارشناسی خرید کنند.

محمد طحان پور با بیان این مطالب به تعطیلی تولید برخی از لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: در تمام بخش های تولید لوازم خانگی به اشباع رسیدیم اما در توسعه کیفی محصولات فعلی و ارتقای تکنولوژی آنها نیازمند سرمایه گذاری جدید هستیم.