آرشیو یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۶
اقتصاد
۴
یادداشت

فقط 20 درصد اقتصاد به برجام وابسته است

دکتر مهدی پازوکی (اقتصاددان)

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در مورد برجام و ایران اظهارنظرهای نابخردانه ای انجام داد که از ابتدا تا انتهای سخنرانی او توهین به مردم ایران بود و همین موضوع باعث شد تا همه گروه های سیاسی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. بیشتر مردم بر این باور بودند که روز شنبه بعد از سخنرانی ترامپ قطعا بازارهای طلا و دلار با هیجان زیادی همراه خواهد بود، اما دیروز شاهد بودیم که برخلاف تصور برخی افراد، دلار روند نزولی قیمت را طی کرد و در مقابل، بازار سرمایه با افزایش شاخص همراه شد.

شاید یکی از دلایل ثبات و بی توجهی به صحبت های ترامپ، حمایت اتحادیه اروپا و سایر کشورهای امضاکننده برجام است. 20 درصد اقتصاد ما به برجام وابسته است و 80درصد به اجرای روش های مناسب برمی گردد. به نظر می رسد اگر سیاست های مناسبی را در این زمینه به کار بگیریم، قطعا می توانیم در مقابل شوک های خارجی اقتصاد را مقاوم و از منافع ملی کشور دفاع کنیم.

ایران در ادامه اجرای برجام باید تغییراتی را در رویه خود در بخش سیاست خارجی و بخصوص در زمینه اقتصاد اعمال کند. ایران باید شرکای تجاری بیشتری داشته باشد و آلمان می تواند یکی از همین کشورها باشد. آلمان اکنون اقتصاد اول اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است که همکاری با این کشور می تواند باعث رشد اقتصادی ایران شود. شواهد نشان می دهد در طول سال های گذشته و بعد از برجام این کشور نیز علاقه زیادی به همکاری با ایران دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. از سوی دیگر باید توجه داشت همکاری با سایر کشورهای اروپایی و آسیایی در دستورکار قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کنیم که صادرات در کشور با قدرت بیشتری کار خود را ادامه دهد. وقتی کالاهای ایرانی در کشورهای دیگر وجود داشته باشد، نشان می دهد که برجام برای ایران موثر بوده، اما وقتی به این هدف نرسیم، استفاده لازم صورت نگرفته است. البته در طول چند سال گذشته شاهد سرمایه گذاری شرکت های مختلف در ایران بودیم اما نباید این سرمایه گذاری ها باعث غفلت از مزیت های صادراتی شود.

اگر از نظر اقتصاد سیاسی به برجام نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که این توافق نامه یک معاهده چندجانبه است و رئیس جمهور یک کشور نمی تواند آن را لغو و تغییراتی را در متن برجام اعمال کند.