آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۰
فن آوری
۸
آن سوی مرز

جریمه 14 هزار دلاری تلگرام در روسیه

یک دادگاه در روسیه، شبکه اجتماعی تلگرام را به جرم اینکه کلیدهای رمزگذاری این پیام رسان محبوب را در اختیار سازمان امنیت فدرال روسیه(FSB) قرار نداده است، 800هزار روبل معادل 14هزار دلار جریمه کرد.

به گزارش«ایران»، «یولیا دانیلچیک» قاضی دادگاه ناحیه مشانسکی دیروز (16 اکتبر) این دستور را صادر کرد. ماجراها از وقتی آغاز شد که «پاول دوروف» مدیرعامل تلگرام در 27 سپتامبر گفت: سازمان امنیت فدرال روسیه، تلگرام را به نقض قوانین ضد تروریسم متهم کرده چرا که باید طبق قوانین روسی Yarovaya، راهی برای شکستن رمزگذاری های مربوط به این اپلیکیشن را در اختیار دولتمردان روسیه قرار دهد تا آنها بتوانند در مواقع نیاز موارد مشکوک را پیگیری کنند. «پاول دوروف» هم با اسکن اسناد FSB روی شبکه اجتماعی روسی زبان VKontakte، که خود بنیانگذارش بود نسبت به این خواسته آنها مواضع خود را نشان داد. البته این خواسته از چشم گروه های حقوق بشری نیز دور نماند و بسیاری از آنها، این عملکرد روسیه را نقض شدید حریم خصوصی کاربران دانستند که می تواند هرگونه صدای مخالف را خفه کند و «پاول دوروف» نیز آن را بر ضد قانون اساسی این کشور دانست.

گفتنی است که وقتی از سخنگوی رئیس جمهوری روسیه سوال شد که آیا مسدود شدن تلگرام در روسیه در دستور کار است یا خیر صریحا پاسخ داد تا آنجا که من می دانم هرگز درباره چنین موضوعی صحبت نشده است. «دیمیتری پسکوف» ادامه داد: درواقع کسی تاکنون این درخواست را عنوان نکرده است.

«پاول دوروف» در سال 2014 اعلام کرد که روسیه را ترک خواهد کرد چون مجبور شده است شبکه اجتماعی خود با نام VKontakte را به دلیل فشارهای حکومت این کشور به فروش برساند. پس از این مهاجرت هم شبکه پیام رسان تلگرام را سال 2013 با همکاری برادرش بنیان گذاشت و این اپلیکیشن بسرعت به محلی برای اخبار و بحث و مناظره تبدیل شد. ازسوی دیگرکاربران روزنامه نگاران، تحلیلگران سیاسی و سایت های خبری نیز با ایجاد کانال هایی خبری و تحلیلی سبب شدند تا از ظرفیت های این شبکه بیشتر استفاده شود.