آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۸
اقتصاد مقاومتی
۸

قواره ناجور خارجی بر تن صنعت پوشاک ایران

اگرچه بسیاری از مسئولان درباره حمایت از صنعت اقتصادی پوشاک کشورمان اظهارنظر کرده و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی شرایطی را به منظور فعالیت برندهای خارجی در ایران مدنظر دارند، اما این حمایت ها فقط به صورت دستورالعمل های اداری باقی مانده و خبری از اجرا در واقعیت بازار نیست؛ به صورتی که قواره ناجور محصولات خارجی بر تن صنعت پوشاک ایرانی کاملا مشهود است.

حضور گسترده، اما غیرمتمرکز برندهای خارجی فاقد مجوز در بازار پوشاک ایران آنچنان است که ظاهرا هرچه را مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی رشته اند پنبه کرده است، چون فروشگاه های مجازی و البته بوتیک های خاص در این زمینه فعالیت قابل توجهی دارند.

مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این زمینه می گوید: اگرچه براساس قانون مهلتی برای دریافت مجوز به نمایندگان برندهای خارجی داده شده است، اما نبود سیستم جامع و دقیق از اطلاعات مورد نیاز باعث شده طرح یاد شده تقریبا بدون بهره برای صنعت پوشاک کشورمان باشد.

نامی تاکید می کند: منافع اقتصادی گسترده در زمینه پوشاک قابل توجه است و به همین دلیل شاهد مقاومت گسترده ای در زمینه ساماندهی بازار پوشاک کشور هستم که باید مسئولان نسبت به حذف چنین مقاومت هایی برای زنده نگه داشتن صنعت پوشاک کشور اقدام کنند.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است: پس از ابلاغ دستورالعمل کار پیش رفت و چند برند نیز به منظور اخذ مجوز فعالیت های مربوط به ثبت را در دستور کار قرار دادند، اما متاسفانه همچنان به دنبال راهکاری برای دور زدن قانون هستند و بسیاری تن به اجرای این ابلاغیه ندادند.

وی با اشاره به این که برخی افراد نیز در دستگاه های اجراکننده اعتقادی به اجرای دستورالعمل مربوطه ندارند، گفت: متاسفانه در دستگاه های اجرایی نیز برخی مسئولان اعتقادی به اجرای این دستورالعمل ندارند و بسختی کار پیش می رود.