آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۱
اقتصادی
۴

طبق آمارهای رسمی

دولت روحانی رکورددار اشتغالزایی برای کارگران خارجی در طول تاریخ ایران شد

طبق آمار گمرک، دولت حسن روحانی رکورددار اشتغالزایی برای کارگران خارجی در طول تاریخ ایران شد.

بر اساس گزارش گمرک، در شهریورماه امسال واردات کالا از چین با جهش ناگهانی مواجه شده و نسبت به ماه قبل 89 درصد بیشتر شده است.

به گزارش مشرق، این آمار نشان می دهد واردات کالا از چین در شهریورماه امسال افزایش عجیبی داشته و به یک میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است. در حالی که ماه قبل از آن یعنی مرداد، فقط 760 میلیون دلار کالای چینی وارد کشور شده بود. بر این اساس، در شهریورماه نسبت به مردادماه سال جاری، واردات کالا از چین 89 درصد رشد جهشی داشته است.

گمرک همچنین از افزایش 16/5 درصدی مجموع واردات از چین در نیمه اول امسال خبر داده است.

بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال جاری 5 میلیارد و 696 میلیون دلار کالای چینی وارد کشور شده است که 24/1 درصد از کل واردات کشور در این مدت را شامل می شده است. کل واردات کشور در نیمه اول امسال 23.6 میلیارد دلار بوده است.

در نیمه اول سال گذشته مجموع کالاهای وارداتی از چین به کشورمان 4 میلیارد و 889 میلیون دلار بود. از این رو واردات از چین در نیمه اول امسال 807 میلیون دلار معادل 16/5 درصد رشد نشان می دهد.

لازم به ذکر است دولت یازدهم رکورددار واردات کالاهای چینی در تمامی اعصار تاریخ ایران محسوب می شود. در دوره 4 ساله دولت یازدهم 44/9میلیارد دلار کالا از چین وارد کشور شد که نزدیک به 18 میلیارد دلار بیشتر از دولت دهم بود.

از آنجا که دولت دوازدهم از اواخر مردادماه تشکیل شده، با توجه به آمار ماهانه واردات از چین می توان گفت دولت دوازدهم در حال زدن رکورد دولت یازدهم در واردات از چین است.

گفتنی است حسن روحانی در گزارش 100 روزه دولت یازدهم از روال واردات بی رویه کالاهای چینی در دولت های نهم و دهم انتقاد کرده و گفته بود: «دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی ها.»

اینک با اتمام دولت اول روحانی و گذشت 3 ماه از دولت دوم وی، به جا است که انتظار داشته باشیم روند واردات بی رویه از چین متوقف شده و همان طور که روحانی گفته بود، به جای اشتغالزایی برای چینی ها برای کارگران ایرانی شغل ایجاد شود.