آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۱
شهرستان ها
۷

صدور حکم تهیه 2 مقاله علمی برای متهم آلوده کننده هوا

تهیه 2 مقاله علمی درزمینه مضرات آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی وآلودگی هوا مجازات تخلف آتش زدن کاه وکلش کشاورزی در شهرستان پاسارگاد است که قاضی دادگاه حکم آن را برای متهم صادر کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در سال جاری به یک مورد پرونده تخلف زیست محیطی درخصوص آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در دادگاه پاسارگاد رسیدگی شد.

نبی الله مرادی اظهار داشت: برابر رای صادره از سوی شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان پاسارگاد، متخلف به چهارماه حبس تعزیری، با پرداخت 18 میلیون ریال جزای نقدی جایگزین حبس باتعلیق یکساله محکوم شد که درصورت تکرار تخلف آتش زدن کاه وکلش قرار تعلیق لغو و حکم اجرا خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از صدور این حکم توسط قاضی در پاسارگاد افزود: در این راستا متخلف مکلف شد 2 مقاله علمی درباره مضرات آتش زدن بقایای گیاهان و آلودگی هوا را مطالعه و پس از خلاصه نویسی با دست خط خود تحویل دایره اجرای احکام کند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: هر ساله عده ای از کشاورزان پس از برداشت محصول کشاورزی اقدام به آتش زدن کاه وکلش آن می کنند که سبب ایجاد آلودگی هوا و ایجاد مزاحمت برای عموم مردم می شود.

مرادی افزود: آتش زدن کاه و کلش باور غلط و زیان باری است که میزان نفوذپذیری خاک را کاهش می دهد، مواد آلی خاک را از بین می برد، میزان فرسایش آبی و بادی را افزایش می دهد. این سنت غلط علاوه بر خسارت جبران ناپذیری که بر خاک دارد کیفیت و عملکرد محصول را در سال آینده کاهش می دهد.

وی ادامه داد: با وجود تذکراتی که از طرف جهاد کشاورزی و محیط زیست به کشاورزان داده می شود اما هنوز هم شاهد آتش زدن مزارع هستیم و بیشتر کشاورزان این کار را هنگام شب انجام می دهند تا از چشم ها پنهان بماند.