آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۱
سیاسی
۲
یادداشت

رفتار اروپا صادقانه نیست

سعدالله زارعی (کارشناس مسائل بین الملل)

اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه در کنار اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قریب الوقوع مقامات فرانسوی به کشورمان جای تامل دارد. وزیر خارجه فرانسه در سخنانی با اشاره به قصدش برای سفر به تهران در هفته های آینده گفته است بزودی فرصت خواهیم داشت ایرانی ها را در زمینه موشکی و فعالیت های منطقه ای تحت فشار قرار دهیم.

درباره این اظهارات در آستانه سفر مقامات این کشور به ایران باید گفت، بازار اقتصادی بخصوص در حوزه خودروی ایران برای فرانسه اهمیت بسیاری دارد و این کشور تلاش می کند این بازار را در انحصار خود داشته باشد و به این ترتیب عملا از منافع برجام به طور یکجانبه به نفع صنعت فرانسه استفاده کند.

باوجود عدم نگاه مثبت فرانسه به ایران و وجود انواع تبلیغات ضدایرانی این کشور علیه ایران، فرانسه در عین حال به دنبال استفاده از بازار ایران است. فرانسه از یک طرف برای حفظ پرستیژ ضد ایرانی خود و به نوعی کاهش فشار آمریکا روی دولت فرانسه، همزمان نغمه مخالف با ایران را نیز ساز کرده است، به این معنی که در عین وارد شدن به فاز گفت وگو با ایران قطعا مسائل منطقه ای و موشکی کشورمان را نیز مورد بحث قرار خواهد داد. این دیدگاه فرانسه در حالی است که امکان چنین گفت وگوهایی در مورد مسائل موشکی و منطقه ای با ایران وجود ندارد.

اصل سفر مقامات فرانسوی به ایران را باید به عنوان اقدامی که نشان دهنده نوعی ضعف غرب در مواجهه با ایران است، بدانیم اما در عین حال باید با صراحت اعلام کنیم که صحبت از مذاکره درباره برنامه موشکی و منطقه ای ایران غیرممکن است و سفر آتی رئیس جمهور فرانسه به ایران صرفا در حوزه قراردادهای اقتصادی است.

همچنین در مورد رفتار اروپاییان با ایران باید به این نکته اشاره کرد که آنها برخورد صادقانه ای با ایران ندارند، گویا غرب نمی خواهد واقعیت را بپذیرد و فشار برایران را کم کند.به همین دلیل شاهد انواع تبلیغات گمراه کننده علیه کشورمان هستیم. اما در عین حال آنها باید بدانند باوجود همه این فشارها ایران تسلیم آنها نخواهد شد و حرکت رو به رشد خود را ادامه می دهد.