آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۱
جهان
۶

چهره ها و نظرها

آمریکا در افغانستان شکست خورده است

رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد، آمریکا در این کشور شکست خورده است و واقعیت را باید بپذیرد.

به گزارش ایرنا، حامد کرزای در چهاردهمین نشست باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه گفت: امروز یکی از منتقدان اصلی سیاست های آمریکا در افغانستان هستم و این به دلیل نگاه منتقدانه من به غرب نیست. پایگاه اینترنتی کاخ ریاست جمهوری روسیه روز جمعه به نقل از سخنان حامد کرزای نوشت: از باور دموکراتیک و دانش آموختگی غربی برخوردارم، اما مخالف سیاست آمریکا و غرب هستم، زیرا موفق نیست و به بروز مسائل زیادی منجر می شود که رشد افراط گرایی و تروریسم از آن جمله است.

وی افزود: در شرایط نظارت و حضور نیروهای غربی و همچنین کنترل کامل حریم هوایی توسط آنها، گروه تروریستی داعش به افغانستان نفوذ کرد و تقویت شد.

کرزای اضافه کرد: چگونه ممکن است 14 سال پس از حضور نظامی آمریکا در افغانستان با آن همه امکانات و توانمندی ها، داعش شکل بگیرد و چرا مانند سابق از همکاری بین المللی با آمریکا در کشور ما خبری نیست؟

وی خطاب به آمریکا گفت: تمام نشانه های این شکست را می بینیم. اگر این واقعیت مورد پذیرش واقع نشود، چنین بازی ای به پایان نخواهد رسید.

کشتی های جنگی روسیه در فیلیپین پهلو گرفتند

سه فروند کشتی جنگی روسیه شامل دو کشتی ضدزیردریایی در بندر مانیل، پایتخت فیلیپین پهلو گرفته اند.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، مقام های نیروی دریایی روسیه اعلام کردند، سه فروند کشتی جنگی روسی روز جمعه در مانیل پهلو گرفته اند تا تسلیحات و خودروهای نظامی اعطا شده از سوی مسکو را به فیلیپین تحویل دهند. این بخشی از روابط جدید دفاعی روسیه و فیلیپین به شمار می رود.

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین که از زمان به قدرت رسیدن، روابط پرتنشی با آمریکا داشته، قصد دارد روابط نزدیکی با مسکو برقرار کند.

محموله نظامی روسیه شامل 5000 قبضه سلاح جنگی، مهمات و 20 دستگاه کامیون نظامی بوده است. مقام های نظامی روسی و فیلیپینی این مطلب را اعلام کرده اند.

ادوارد میخایلوف، معاون فرمانده ناوگان اقیانوس آرام روسیه در این باره گفت: ما بهترین تلاش خود را انجام می دهیم تا روابط دوستانه با فیلیپین را نشان دهیم و بر این مساله تاکید کنیم که این روابط دوستانه به نفع امنیت و ثبات در این منطقه است.