آرشیو یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۴
فن آوری
۸
قاب فناوری

کاهش مرگ و میر با پهپاد آمبولانسی

میترا جلیلی

تاکنون فعالان عرصه فناوری تلاش داشته اند تا پهپادها را در بخش های مختلف به خدمت بشر دربیاورند و در این راه به موفقیت های چشمگیری هم دست یافته اند. از این نمونه های موفق می توان به ارسال نمونه های خون در آفریقا اشاره کرد چراکه نقاط صعب العبور زیادی در این کشور وجود دارد. اما این بار یک استارتاپ به نام Flirtey به بخش دیگری از زندگی توجه کرده است. حملات قلبی سالانه تعداد زیادی قربانی می گیرد درحالی که بسیاری از آنها اگر در فاصله کوتاهی از زمان حمله قلبی به خدمات پزشکی دسترسی پیدا کنند از مهلکه، جان سالم به در می برند.

همین موضوع، اعضای استارتاپ Flirtey را برآن داشت تا پهپاد آمبولانسی را برای حمل سیستم و دستگاه شوک طراحی کنند. ازآنجا که به دنبال حملات قلبی، در فاصله چند دقیقه ممکن است بیمار دچار ناراحتی های مغزی غیرقابل جبران نیز بشود، مطمئنا هر ثانیه برای وی، حیاتی است به همین دلیل این پهپاد به گونه ای طراحی شده است که دستگاه شوک را به طور مستقیم به محلی که بیمار دچار حمله شده است ارسال کند تا قبل از رسیدن آمبولانس، بتوان بیمار قلبی را احیا کرد. این پهپاد علاوه بر ارسال وسایل امدادی و کمک های اولیه، به یک دوربین مجهز است تا بتواند بیمار و اطرافیان وی را ببیند بنابراین به محض رسیدن پهپاد به محل، یک اپراتور آنلاین، توصیه های لازم را به حاضران در اطراف بیمار ارائه می دهد.

با این ایده، کمک های امدادی 4برابر سریع تر از آمبولانس های معمولی به بیمار می رسد تا وی را از خطر مرگ نجات دهد یا حداقل میزان آسیب ها را کمتر کند. استارتاپ Flirtey قبلا با Domino، 7-Eleven و نیز ناسا در زمینه پهپادها همکاری داشت و حالا اعضای آن معتقدند که بحث آموزش مهم است تا بتوان از قابلیت های این پهپاد، بیشترین بهره را برد و هرکسی در خانه، خیابان، مدرسه یا محل کار بتواند جان همنوع خود را نجات دهد. این پهپاد که در سال 2018 به طور رسمی مورد استفاده قرار می گیرد، به گونه ای طراحی شده است که از بالای درختان، دکل های برق فشار قوی، ساختمان های بلند و... عبور می کند و هیچ برخوردی با آنها نخواهد داشت.