آرشیو یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

نقش مهم ازدواج های فامیلی در بروز تالاسمی

سالانه 200 میلیون دلار صرف بیماران تالاسمی می شود

رئیس انجمن خون و سرطان ایران گفت: حدود 800 هزار زوج آزمایش های اولیه تالاسمی را انجام می دهند که این کار سالانه بیش از سه هزار ناقل تالاسمی را شناسایی می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ابوالقاسمی در همایش سراسری پزشکان درمانگر تالاسمی، افزود: این افراد می بایست مورد درمان قرار بگیرند تا عامل ناقل آنها را دچار مشکلات بعدی نکند.

ابوالقاسمی ادامه داد: 250 درمانگاه تالاسمی در کشور داریم و در حال حاضر برای تهیه هر کیسه خون 120 دلار هزینه می شود.

وی ادامه داد: به روزرسانی و ارائه خدمات بیماران در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و در آینده نزدیک شاهد این اتفاق خوشایند هستیم.

رئیس انجمن خون و سرطان ایران با بیان اینکه بیماری های ژنتیک و مزمن زیادی در کشور وجود دارد، گفت: یکی از علت های اصلی بروز بیماری تالاسمی ازدواج های فامیلی است.

ابوالقاسمی ادامه داد: آگاهی رساندن به بیماران تالاسمی مسئله مهمی است که با بهره گیری از توان پزشکان عمومی در صدد ارائه خدمات مناسب به این بیماران هستیم. تربیت پزشکان متخصص هزینه درمان این بیماران را گران می کند، به همین دلیل برای کاهش هزینه ها باید از توان پزشکان عمومی استفاده شود.

وی افزود: هزینه هر بیمار تالاسمی در سال حدود 9 هزار دلار اعلام شده است که در مجموع سالانه 200 میلیون دلار صرف بیماران تالاسمی می شود که این رقم بر دوش خانواده ها و نظام سلامت است، بنابراین انجام برنامه های پیشگیری همچون مشاوره های ژنتیکی پیش از بارداری در جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی که یک عمر باید درگیر این بیماری شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از سوی دیگر برنامه های کنترلی و درمانی 20 سال اخیر در ایران به گونه ای موفقیت آمیز بوده است که هم اکنون عمر مبتلایان به تالاسمی از 10 تا 13 سال به مرز 60 سالگی با زندگی مفید رسیده است؛ موضوعی که پیش از اجرای برنامه سراسری غربالگری و درمان تالاسمی در ایران محقق نشده بود.