آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۹۹۳
جهان
۸

واکنش دولت محلی کاتالونیا به تصمیم اخیر دولت اسپانیا

اقدام مادرید کودتاست

کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا، تصمیم دولت مرکزی اسپانیا برای پایان دادن به تلاش های استقلال طلبانه کاتالونیا را اقدامی «کودتایی» و «حمله ای غیرقابل قبول به دموکراسی» خواند. به گزارش دویچه وله، پوجدمون در یک سخنرانی تلویزیونی در بارسلون گفت که تصمیم مادرید «بدترین حمله» علیه کاتالونیا از زمان دیکتاتوری فرانکو است. پیش تر ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، اعلام کرده بود طبق ماده 155 قانون اساسی کشور قصد دارد دولت محلی کاتالونیا را برکنار و در این منطقه مدت شش ماه انتخابات تازه برگزار کند. اگر چنین تصمیمی عملی شود، برای نخستین بار است که از ماده 155 قانون اساسی اسپانیا برای لغو خودمختاری یک منطقه استفاده می شود. پوجدمون در سخنرانی خود همچنین گفت که «برکناری یک دولت منتخب مردم با حاکمیت قانون ناسازگار است».خانم کارمه فورسادل، رئیس پارلمان کاتالونیا، نیز تصمیم دولت مرکزی اسپانیا را «کودتا» و «حمله به دموکراسی» خواند. او گفت: «راخوی می خواهد مانع از آن شود که پارلمان کاتالونیا یک پارلمان دموکراتیک باشد، اما ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد».

برگزاری تظاهرات در بارسلون

شامگاه شنبه در بارسلون مرکز کاتالونیا تظاهرات عظیمی برگزار شد و صدها هزار نفر به خیابان ها رفتند. به گفته پلیس کاتالونیا در این تظاهرات 450 هزار نفر شرکت کرده بودند. تظاهرکنندگان با خود پلاکاردهایی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود: «به کاتالونیا کمک کنید». افزون بر کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا، در این تظاهرات آدا کولو، شهردار چپ گرای بارسلون، نیز حضور داشت؛ او اگرچه به جنبش استقلال طلب تعلق ندارد، اما موضعی کاملا انتقادی نسبت به دولت محافظه کار راخوی در مادرید دارد.

تصمیم دولت مرکزی برای استفاده از ماده 155 قانون اساسی، پیش از اجرائی شدن باید به تصویب مجلس سنای اسپانیا هم برسد. رای گیری در این زمینه جمعه این هفته (27 اکتبر) انجام خواهد شد. ناظران سیاسی معتقدند مجلس سنای اسپانیا قطعا به این تصمیم رای خواهد داد، زیرا حزب محافظه کار مردم که رهبر آن ماریانو راخوی است، در این مجلس از اکثریت کرسی ها برخوردار است.