آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۷
صفحه آخر
۲۴
یادداشت هایی برای تمام روز

درباره کتاب پست های اینستاگرامی عزت الله ضرغامی

کوچ از یک رسانه به رسانه ای دیگر

حمید جعفری (روزنامه نگار)

502 صفحه، 33هزارتومان

در شمارگان 2500 نسخه؛

کتاب «پست های اینستاگرامی»

عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما! رئیس سابق صدا و سیما باشی، رسانه ای را به گفته منتقدان، با بحران مخاطب روبه رو کنی و بعد بیایی کتاب پست های اینستاگرامی ات را منتشر کنی. اینستاگرام که امروز در ایران محبوب ترین شبکه اجتماعی است بدل به بستری برای کسانی شده است که زندگی شان توسط رسانه های رسمی پوشش داده نمی شود. درست همانی که نزدیک به یک دهه پیش آقای ضرغامی در صدا و سیمای ملی پیاده کرد و بخشی از بدنه اجتماعی کشور و صدای شان را نشنید و سانسور کرد.

بله، اینستاگرام این فرصت را برای کاربران به وجود آورده تا گزارشی از سبک زندگی خود ارائه دهند. حالا بعد از سال ها در حالی که معاون فعلی صدا و سیما می گوید اینستاگرام شبکه اجتماعی کثیف است آقای ضرغامی کتاب پست های اینستاگرامی اش را منتشر کرده. از دل این سطرها می شود به این سوال پرداخت که آقای ضرغامی چه نیازی به چاپ پست های اینستاگرامش در 502 صفحه دارد؟ عکاس است؟ نویسنده است؟ ستاره است؟ چه دلیلی باعث انتشار این کتاب توسط انتشارات سوره مهر شده است؟

دو سال پیش صابر ابر، به کوشش! نشر ثالث در مراسمی باشکوه به صرف کیک و آبمیوه صنعتی از کتابش که مجموعه عکس های اینستاگرامش بود رونمایی کرد. حالا به سوالاتی که بالاتر مطرح شد فکر کنید، گیریم صابر ابر محبوب است، نویسنده؟ عکاس؟ستاره؟ صابر ابر بازیگر است اما به صرف شهره بودن بواسطه تخصص در یک حرفه می توانی 100 فریم عکس اینستاگرامت را کتاب کنی بفروشی؟ غرض در اینجا قیاس صابر ابر و عزت الله ضرغامی نیست که توجه به وجه اشتراک هر دو است؛ هر دو کتاب ساخته اند.

نکته آخر، نقش و تلاش ناشران برای انتشار این دو کتاب را نمی توان نادیده گرفت. یکی دولتی و یکی خصوصی و هر دو در حق کتاب به مثابه کتاب جفا کرده اند. به خاطر فروش چند جلد بیشتر، یکی به اسم صابر ابر یکی به اسم عزت الله ضرغامی.