آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۵
اخبار کشور
۱۰

دبیر ستاد حقوق بشر خبر داد: انتخاب یک گزارشگر ویژه برای تحریم های آمریکا علیه ایران

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تحریم های اعمال شده علیه ایران در طول سال های گذشته را خلاف حقوق بشر دانست و گفت: این موضوع در شورای حقوق بشر مطرح شده و بنا شده است که یک گزارشگر ویژه برای این امر انتخاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از میزان، کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر با حضور محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر، علیرضا آوایی وزیر دادگستری، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و دیگر مسئولان برگزار شد.

محمد جواد لاریجانی در جمع خبرنگاران درباره مباحث مطرح شده در این جلسه، ابراز داشت: ما از توجه مستمر وزیر دادگستری به موضوعات و فعالیت های ستاد حقوق بشر به خصوص فعالیت های کشور در امر حقوق بشر تشکر می کنیم چه در صحنه های بین المللی و چه در موضوعات گزارشگرها و چه درمسائلی که ما مورد تهاجم بوده ایم اقدامات مفیدی داشته اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اتهامات ترامپ نسبت به مردم ایران، گفت: مسئله تحریم هایی که علیه ملت ایران در طول سال های گذشته اعمال شده است یک کار خلاف حقوق بشری است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: این موضوع در شورای حقوق بشر مطرح شده و بنا شده است که یک گزارشگر ویژه برای این امر انتخاب شود. جدای از جهات سیاسی محروم کردن یک ملت به بهانه های سیاسی از حقوق خود، خلاف منشور سازمان ملل و خلاف مصوبات حقوق بشری است.

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با وظایف و تعهدات کشورهای اروپایی در رابطه با برجام، با بیان اینکه ما در قضیه برجام 4+1 نداریم بلکه برجام 5+1 است، اظهار داشت: اگر قرار باشد یک کشور مثل آمریکا از برجام خارج شود این بدین معنا است که برجام سقوط کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بعد از این اقدام برجام ادامه پیدا کند، یعنی برجام یک زنجیر در پای ما است. ما و سایرین هر عملی که می خواهند انجام دهند دولت آمریکا به آن کمپانی می گوید که انجام ندهید مثلا شرکت توتال اعلام کرده است که اگر برجام را آمریکا قبول نداشته باشد ما نمی توانیم در ایران کار کنیم.