آرشیو پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۸
جهان
۲۰

استقبال سرد اسلام آباد از «رکس تیلرسون»

وزیر امور خارجه امریکا پس از آنکه موفق نشد مقامات بغداد را نسبت به خروج نیروهای حشد الشعبی از این کشور مجاب کند، دست خالی از این کشور راهی پاکستان شد تا شاید روابط نه چندان خوشایند اخیر دو کشور را که پس از اعلام راهبرد جدید ترامپ برای جنوب آسیا که در آن پاکستان به پناه دادن به شبه نظامیان متهم شده بود، بهبود ببخشد اما این بار نیز با استقبال سرد مقامات اسلام آباد مواجه شد.

به گزارش ایرنا، روز سه شنبه «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا در حالی وارد فرودگاه نظامی در شهر راولپندی پاکستان شد که تنها یک هیات سطح متوسط از سوی وزارت امور خارجه این کشور از او استقبال کرد. هر چند که وزارت امور خارجه امریکا پس از این دیدار با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تیلرسون در اسلام آباد با «شاهد خان عباسی» نخست وزیر، دیدار کرده و همچنین نشست مشترکی با حضور «خواجه آصف» همتای پاکستانی خود برگزار کرد. طرفین در این دیدار در خصوص همکاری دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور و نقش حیاتی اسلام آباد در منطقه رایزنی کردند. وزیر امور خارجه امریکا نیز بر منافع مشترک دو کشور در ایجاد افغانستانی پایدار، شکست دادن داعش تاکید کرد.

یک روز پس از این دیدار سرد، «خواجه آصف» وزیر امور خارجه پاکستان گفت: اسلام آباد این مساله را برای تیلرسون روشن کرده که هیچگونه پناهگاه امنی در پاکستان برای تروریست ها وجود ندارد و ارزیابی امریکا درباره پاکستان اشتباه است. وی افزود: پاکستان مسئول تمامی مسائل موجود در افغانستان نیست، این وظیفه نیروهای ائتلافی است تا صلح را در جایی که حضور دارند، برقرار کنند.