آرشیو پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۳۹
ورزش
۱۵
ورزش جهان

اعلام تغییرات احتمالی وزنه برداری برای المپیک

حذف دسته B و کاهش سهمیه المپیک کشورها

برنامه وزنه برداری در المپیک توکیو 2020 تغییرات اساسی نسبت به برنامه المپیک 2016 خواهد داشت. متخصصان فدراسیون جهانی در حال رایزنی هستند تا تصمیمات اتخاذ شود. تصمیمات نهایی در جلسه آخر ماه نوامبر گرفته خواهد شد. مهم ترین تغییرات احتمالا به شرح زیر خواهد بود: حذف گروه های B، محدود کردن تعداد ورزشکاران هر دسته به 14 نفر، کم شدن تعداد سهمیه هر کشور (به طور ماکزیمم) در المپیک از 10 نفر به 8 نفر در مجموع زنان و مردان و معرفی کردن اوزان جدید در

مردان و زنان.

ممکن است همچنین سیستم جدیدی برای مسابقات انتخابی المپیک وزنه برداری معرفی شود که این سیستم بر پایه انتخاب فردی است نه تیمی. در حال حاضر در مسابقات IWF هشت وزن در زنان و مردان وجود دارد. در مسابقات توکیو هفت وزن وجود خواهد داشت، زیرا IOC تعداد سهمیه های انفرادی وزنه برداری را از 260 به 196 کاهش داده است.

آتیلا آدام فی، دبیر کل IWF در این باره می گوید: وظیفه ما این است که مطمئن شویم وزنه برداری در المپیک باقی می ماند. ممکن است که در آینده تمامی دسته ها نتوانند در المپیک شرکت کنند و این تغییرات در ورزش های دیگر هم مشاهده شده است.

کمیته بین المللی المپیک منتظر تغییرات در وزنه برداری است. IOC از دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری رضایت ندارد، زیرا در این وزن بیشتر از دیگر اوزان دوپینگ اتفاق افتاده است. از 49 نمونه دوپینگ وزنه برداری در المپیک 2008 و 2012، 10 نمونه مربوط به وزن 94 کیلوگرم بوده است.

آنتونیو اورسو، رییس فدراسیون وزنه برداری اروپا در این باره می گوید: IOC بیش از هر چیز می خواهد که وزن 94 کیلوگرم حذف شود اما ما نمی توانیم این وزن را حذف کنیم زیرا اختلاف دو وزن 85 و 105 زیاد می شود.

حسن آکوش، دبیر کل فدراسیون وزنه برداری اروپا نیز می گوید: اختلاف دو وزن 48 و 53 در زنان بسیار کم است. معمولا کسانی که در دسته 48 مدال می گیرند در دسته 53 نیز شرکت می کنند و مدال به دست می آورند. ما باید از آمارها استفاده کنیم و برای اوزان جدید تصمیم گیری کنیم.