آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
صفحه آخر
۱۲

همزمان با شکست در غرب آسیا اتفاق افتاد: بازگشت 5600 تروریست تکفیری از عراق و سوریه به کشورهای خود

یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی هشدار داده، 5600 شبه نظامی وابسته به «داعش» پس از تحمل شکست در سوریه و عراق، به کشورهای متبوع خود بازگشته اند و خطر این کشورها را تهدید می کند.

یک مرکز تحقیقات استراتژیک آمریکا موسوم به «سوفان سنتر» با انتشار گزارشی درباره اوضاع و احوال فعلی داعش در عراق و سوریه، اعلام کرد: 5600 شبه نظامی داعشی که از اتباع کشورهای دیگر هستند، بدون هیچ مانعی، به کشورهای خود بازگشته اند.

طبق گزارش فوق، روسیه مقصد بیشترین تعداد بازگشتی های داعش بوده است و کشورهای عربستان، اردن و تونس در رده های بعدی قرار دارند. این گزارش می افزاید که نیمی از 850 نفری که به داعش پیوسته بودند به این کشور برگشته اند. در مجموع، نیمی از کسانی که به کشورهای خود بازگشته اند، بازداشت و بقیه پنهان شده اند.

وزارت خارجه ترکیه نیز طی گزارش جداگانه ای، اعلام کرده، 900 تبعه این کشور که عضو داعش بوده اند، به ترکیه بازگشته اند.

بعد از پاکسازی داعش از «رقه» در سوریه، هویت 19 هزار داعشی شناسایی شد. این افراد از 110 کشور مختلف به داعش پیوسته بودند. با توجه به گزارش کشورهای دیگر که فهرست اسامی افراد داعشی را به ترکیه ارسال کرده اند، 53 هزار و 781 نفر از 146 کشور به داعش ملحق شده اند. رهبران داعش، عناصر داعشی را که به کشور خود بازگشته اند می توانند وارد عملیات کنند. تعدادی از داعشی ها که از مناطق تحت اشغال داعش به کشورهای خود بازگشته اند، زن و کودک هستند به همین علت کشورها درباره نحوه مبارزه با افراد بازگشته سردرگم و با دشواری روبرو هستند.

کارشناسان شمار اعضای خارجی داعش که به کشورهای خود بازگشته اند را بیش از تعداد اعلام شده توسط مرکز تحقیقاتی «سوفان سنتر» می دانند.

آمریکا و اسرائیل درسال 2011 طی یک عملیات سری به نام «لانه زنبور»، هزاران تروریست را به کمک متحدان منطقه ای خود راهی سوریه کرده اند تا نظام «بشاراسد» را براندازند. این عملیات نتیجه عکس داده است.